Poleć znajomym

Żelazo - gdzie je znajdziesz

Autor: , 27 kwietnia 2012 w Ciąża, Komentarze (14) »

Dzienne zapotrzebowanie na żelazo kobiety pomiędzy 16 a 51 rokiem życia wynosi 15 mg. W ciąży wzrasta ono dwukrotnie i wynosi 30 mg. To ważne, by je spożywać i ustrzec się anemii. Sprawdź zatem w jakich produktach jest go najwięcej.

Niedobór żelaza jest groźny nie tylko dla młodej mamy, ale także dla rozwijającego się w jej łonie maleństwa. Może doprowadzić do poważnych wad rozwojowych lub niskiej wagi urodzeniowej dziecka. Najgroźniejsza postać anemii może doprowadzić nawet do niedotlenienia i obumarcia płodu. Kobieta, która cierpi na anemię jest apatyczna, często zmęczona, blada i osłabiona.

Towarzyszy jej częste kołatanie serca, skurcze mięśni i sucha skóra. W ciąży szczególnie istotne jest spożywanie produktów bogatych w żelazo, a czasami nawet jego suplementacja. Zanim jednak sięgniesz po leki, sprawdź, jak dietą możesz poprawić swoje wyniki.

Produkty spożywcze bogate w żelazo (na 100g):

  • produkty zbożowe:

płatki zbożowe - 2mg
pieczywo ciemne - 2,5mg
pieczywo graham - 2,3 mg
chleb żytni pełnoziarnisty - 3,3mg

  • suche owoce:

suszone śliwki - 2,9 mg
suszone figi - 3mg
rodzynki - 2,2 mg

  • mięso:

polędwica wołowa - 3,1 mg
zając - 3,8 mg
salami - 2,7 mg

  • podroby:

wątróbka - 8 mg
kaszanka - 6,4 mg

  • ryby i owoce morza

małże - 24 mg
sardynki - 3,2 mg
łosoś - 3,8 mg

  • warzywa

buraki - 3 mg
szpinak - 4 mg
pietruszka (korzeń) - 3,5 mg

  • inne

kakao - 10,7 mg
czekolada - 2,2 mg
migdały - 4,2 mg
pistacje - 7,3 mg
orzeszki ziemne - 2 mg

Wchłanianie żelaza ułatwiają produkty bogate w witaminę C, soki owocowe i mięso. Utrudniają natomiast: kawa, herbata, napoje typu cola, mleko i produkty bogate w błonnik.

Tagi: anemia w ciąży, żelazo w ciąży, zapotrzebowanie na żelazo, ciąża, zdrowie w ciąży, żelazo

Podobne artykuły:

  • Zdrowe odżywianie w ciąży

    Zdrowe odżywianie w ciąży

    Dodatki stosowanie przy produkcji różnych produktów spożywczych są zatwierdzone przez odpowiednie instytucje, jednak liczne kontrole wykazują, że ich dopuszczenie oraz ilość nie koniecznie ... Więcej »

  • Żelazo w ciąży – z umiarem!

    Żelazo w ciąży – z umiarem!

    Zdrowe kobiety, będące w ciąży nie powinny przesadzać z zażywaniem suplementów żelaza. Jak donoszą naukowcy z “British Journal of Obstetrics and Gynaecology”, żelazo, spożywane w ... Więcej »

  • Najlepszy czas na drugie dziecko

    Najlepszy czas na drugie dziecko

    Mówi się, że na ciążę nigdy nie ma „najlepszej pory” i sprawdza się to szczególnie w przypadku drugiego dziecka. Zawsze będzie co najmniej kilka argumentów za i przeciw, a każdy z nich ... Więcej »

  • Ciąża wysokiego ryzyka

    Ciąża wysokiego ryzyka

    Ciążą wysokiego ryzyka określa się każdą ciążę, która przebiega nieprawidłowo lub ciążę u chorej kobiety. Do najczęstszych chorób zagrażających ciąży należy nadciśnienie, Więcej »

Komentarze

  1. Syska 28 kwietnia 2012, 17:52

    To ja w ciazy zelazo czerpalam pezede wszystkim z czekolady ...

  2. jabkowaPani 20 maja 2012, 13:31

    ja niestety mam niedobor zelaza ktory trzeba uzupelniac tabletkami

  3. Emilka (Gość) 25 września 2012, 9:35

    Ja też niedobór żelaza uzupełniałam tabletkami. Brałam Centrum Maternę, bo oprócz żelaza ma też inne witaminy i kwas foliowy.

  4. Eunika (Gość) 21 lutego 2014, 10:47

    Ja brałam na niedobory szelazo i jak na razie jest lepiej

  5. Mimi (Gość) 7 marca 2014, 15:47

    Po tym jak poszlam do lekarza, on zlecil badania i okazalo sie ze mam anemie, zaczelam brac zelazo SR, mam nadzieje z e pomoze :)

  6. Cecylia (Gość) 31 marca 2014, 16:15

    Ja na początku brałam Centrum Maternę, ale jakoś tak źle się po nim czułam, niby wszystko było ok, ale jednak coś nie tak, a teraz zaczynam właśnie szelazo SR zobaczymy czy będzie lepsze.

  7. Luiza (Gość) 8 kwietnia 2014, 13:50

    Trzeba jeść dużo wątróbki, buraków szpinaku, dobre sa tez suszone morele

  8. Cecylia (Gość) 22 kwietnia 2014, 10:25

    To szelazo jakoś lepiej znoszę niż centrum maternę, nie mdli mnie aż tak

  9. Mimi (Gość) 13 maja 2014, 12:30

    Witajcie u mnie jest lepej szelazo naprawdę działa

  10. Mimi (Gość) 21 maja 2014, 10:42

    U mnie jest już lepiej, jeszcze troszkę mało żelaza ale to nie to samo co było wcześniej

  11. Eunika (Gość) 10 czerwca 2014, 9:46

    Warto też dołączyć dietę, bo będą lepsze efekty

  12. Cecylia (Gość) 4 lipca 2014, 14:19

    Jeśli chodzi o dietę to raczej bym skorzystała z porady dietetyka, szczególnie w ciąży żeby nie zrobić maleństwu krzywdy :)

  13. Mimi (Gość) 16 lipca 2014, 13:28

    Znalazłam dietę bogatą w żelazo, może komuś to pomoże

  14. Marwitka (Gość) 30 lipca 2014, 14:09

    Ja bym powiedziała, że sama dieta nie wystarczy i warto się wspomóc jakimś środkiem bez recepty, jest tego sporo, więc jest w czym wybierać- chellafer, szelazo SR itp.