Poleć znajomym

Zdrowa dieta w ciąży

Autor: , 14 września 2013 w Ciąża i Poród, Komentarze (5) »

Jak karmić siebie, aby nasze dziecko dostało dobry pakiet startowy. To jedna z podstawowych zasad dbania o siebie i nasze rozwijające się maleństwo.

Czym skorupka za młodu...

Jeśli przed ciążą uważałaś na to co jesz, to bardzo dobrze. Jeżeli jednak w twoim jadłospisie przeważały produkty ze słoika, zupy w proszku, cola, smażone mięso, fast foody, to teraz musisz to zmienić. To co zjada przyszła mama, poprzez łożysko trafia do dziecka. Może twój organizm jakoś sobie z tym śmieciowym jedzeniem poradzi, ale maleńki organizm rozwijającego się płodu już nie. Wiele chorób wieku dorosłego ma swoje źródło właśnie już tu, w brzuchu przyszłej mamy. Stąd bierze się nadciśnienie tętnicze, nadwaga, cukrzyca, choroby układu moczowego, choroba wieńcowa serca i wiele innych.

Niebezpieczne głodówki

Częstym błędem, zwłaszcza przed obawą o przytycie, jest stosowanie „głodówek”. To bardzo niebezpieczne dla dziecka, gdyż w pierwszej kolejności karmi siebie, a tylko to, co zostanie, idzie do malucha. Później w trakcie uzupełniania niedoborów, najpierw odbudowują się zasoby mamy, a potem dziecka.

Innym ważnym argumentem zdrowej diety jest kształtowanie się zmysłu smaku. Nasz maluch poprzez płyn owodniowy połyka to co je mama. Później podczas karmienia piersią rozpoznaje te smaki.

Jeśli więc chcemy w tym szczególnym okresie czuć się dobrze i zapewnić dziecku zdrowy start zwracajmy uwagę na to co jemy, przygotowujmy posiłki w domu ze świeżych produktów.

Zachcianki ciążowe

Mamy, które były już w ciąży dobrze pamiętają, te różne i dziwne ciążowe zachcianki. Tak dzieje się za sprawą burzy hormonów w ciele przyszłej mamy. Jednak nie wszystkie zachcianki służą zdrowiu. Jeśli są to kiszone ogórki, to proszę bardzo. Ale już w przypadku słodyczy, coli, chipsów, to już niekoniecznie. W czasie ciąży komórki beta trzustki są przeciążone i przestają prawidłowo kontrolować gospodarkę węglowodanową. Poza tym nadmiar cukrów prostych grozi nadciśnieniem, powoduje obrzęki, powoduje niedobory potasu, prowadzi do cukrzycy. Ponadto sprzyja powstawaniu infekcji dróg rodnych.

By zapobiec nadmiernemu apetytowi na słodycze, spożywaj posiłki regularnie, co 2-3 godziny. Białe pieczywo zastąp ciemnym, pij wodę niegazowaną, świeże soki z warzyw i owoców. A gdy musisz już koniecznie zjeść coś słodkiego upiecz jabłko z cynamonem, do tego dodaj gęsty naturalny jogurt i posyp płatkami migdałów. Pod ręką miej też pałeczki z marchewki czy kalarepy.

Tego ci nie wolno

Tego, że nie wolno palić ani pić alkoholu, to chyba oczywiste. Nierozwinięta wątroba malucha nie poradzi sobie z alkoholem w żadnych ilościach. Tego lepiej unikaj:

  • bakłażanów – zawierają w swej skórce solaninę, która gdy nieodpowiednio przygotujemy warzywo, może być niebezpieczna

  • mielonki, konserwy mięsne, parówki, nafaszerowane są azotanami, fosforanami, różnego rodzaju wypełniaczami szkodzą naszemu dziecku

  • wędliny i ryby wędzone mogą być rakotwórcze i toksyczne

  • ciasta z kremem, surowe jajka, majonez domowej roboty, grożą nam salmonellą i gronkowcem

  • tatar, carpaccio, krwisty befsztyk, tego lepiej unikać ze względu na toksoplazmozę

  • sery pleśniowe, sery miękkie np. oscypek, mogą ukrywać bakterię, która to przyczynia się do poronień i wad rozwojowych płodu.

  • ogranicz kawę, napoje energetyzujące zawierające kofeinę, nadmiernie pobudza i może prowadzić do zaburzeń rytmu serca.

  • ogranicz też czarną herbatę, gdyż teina utrudnia wchłanianie wapnia

  • ogranicz cytrusy, ich nadmiar może być przyczyną alergii u dziecka

Problemy z zaparciami

Rosnące dziecko uciska wewnętrzne organy, w tym jelita i powoduje kłopoty z przesuwaniem się masy pokarmowej. Pewnie najchętniej sięgnęłabyś po jakieś „herbatki” przeczyszczające, no ale tego ci nie wolno. Wprowadź do diety olej lniany – możesz miksować go z twarogiem lub dodawać do sałatek. Stosuj też otręby, grube kasze, ciemne pieczywo i makarony. Na śniadanie jedz owsiankę z dodatkiem siemienia lnianego. Nie jedz potraw smażonych, tłustych, ostro przyprawionych. Mięso gotuj lub duś, przyprawy zastąp ziołami.

O zdrowym odżywianiu warto pomyśleć już teraz. Będzie to procentowało naszym samopoczuciem, zdrowym rozwojem płodu, a przed nami jeszcze karmienie piersią i wówczas również będzie ważne to co zjemy.

Tagi: dieta w ciąży, zdrowe odżywianie w ciąży, zdrowa dieta w ciąży, zachcianki w ciąży, zaparcia w ciąży, ciąża

Podobne artykuły:

  • Zdrowe odżywianie w ciąży

    Zdrowe odżywianie w ciąży

    Dodatki stosowanie przy produkcji różnych produktów spożywczych są zatwierdzone przez odpowiednie instytucje, jednak liczne kontrole wykazują, że ich dopuszczenie oraz ilość nie koniecznie ... Więcej »

  • Waga w ciąży

    Waga w ciąży

    Przybieranie na wadze w ciąży jest sytuacją zupełnie normalną, choć trzeba powiedzieć, że jedne kobiety tyją więcej, inne mniej. Trzeba więc utrzymywać odpowiednią masę ciała, aby po ... Więcej »

  • Witaminy dla kobiet w ciąży

    Witaminy dla kobiet w ciąży

    Właściwa podaż składników witaminowo-mineralnych w ciąży ma kluczowe znaczenie dla rozwoju dziecka, właściwego przebiegu ciąży, zdrowia matki, a także produkcji pokarmu i regeneracji w ... Więcej »

  • Sposoby na nudności w ciąży

    Sposoby na nudności w ciąży

    Nudności są jednym z pierwszych objawów ciąży. Dokuczają około ¾ ciężarnym kobietom. Jak sobie z nimi poradzić? Więcej »

Komentarze

  1. merimut 19 września 2013, 11:22

    Trzeba koniecznie dbać o dietę dobraną przez lekarzy podczas ciąży - często kobiety lekceważa zalecenia...

  2. jajunior 3 października 2013, 12:36

    trochę mnie te ograniczenia przeraziły bo w sumie nie wiedziałam że trzeba aż tak pilnować co się je, zawsze mi mówiono żeby jeść wszystko tak jak zawsze i tylko w troszkę większych porcjach.


    http://jajunior.pl/

  3. patrycja33 (Gość) 23 sierpnia 2015, 9:31

    jeśli chodzi o zaparcia w ciaży to pomogly mi dopiero czopki eva/qu żadne zioła na mnie nie podziałały

  4. meggie (Gość) 26 sierpnia 2015, 18:39

    to jesteś szczęściarą :-) kiedy ja byłam w ciąży, na rynku nie było jeszcze takich ekstra czopków czy innych farmaceutyków i trzeba było męczyć się naturalnymi sposobami. Dodam, że nie zawsze działały i męczarnia była straszna.

  5. Jennifer.v 30 lipca 2016, 15:14

    Kiedy byłem w potrzebie pomocy finansowej, skontaktowałem Calvin finansowe kredytu mieszkaniowego dla kredytu ZL790,000 i dostałem pożyczkę trzy dni po zatwierdzeniu bez stresu, jeśli jesteś w potrzebie biznesu, pożyczki osobiste lub jakiejkolwiek kredytu, proszę skontaktować się Calvin finansowe kredytu mieszkaniowego poprzez ich adres e-mail: (calvinfinancialloanhome@outlook.com) Tel: (+1) 501-404-7495 lub strona internetowa: http://calviinfinancialloanhomes.bravesites.com