Wybór zajęć pozalekcyjnych
Jest w czym wybierać: języki obce, muzyka, taniec, plastyka, sport, itd. Jednak zanim zaczniemy wybierać, na które zajęcia zapisać swoje dziecko, warto zaobserwować jakie nasz maluch ma zainteresowania, predyspozycje , hobby. Ważne jest też w jakim dziecko jest wieku.
Do wyboru, do koloru
Zanim zaczniemy przeglądać ogłoszenia, warto sprawdzić jakie zajęcia oferuje szkoła, miejski dom kultury czy klub sportowy. W tych instytucjach najłatwiej znaleźć oferty zajęć pozalekcyjnych dla dzieci z podziałem na grupy wiekowe.
Język obcy - najbardziej popularne zajęcia dodatkowe. Na tych zajęciach dziecko może podszkolić się z języka, którego się uczy w szkole, jak też może wybrać dodatkowy język obcy.
Muzyka - młodsze dziecko możemy zapisać na ognisko muzyczne, starsze do szkoły muzycznej. Wybór instrumentu muzycznego warto skonsultować z nauczycielem uczącym w szkole muzycznej.
Zajęcia plastyczne - jeśli dziecko chętnie maluje, warto pomyśleć o poszerzeniu tej pasji. W kategorii tej mamy wybór zapisu na zajęcia melarskie, ceramiczne, projelktowanie biżuterii, warsztaty rzeźbiarskie. Warto dopasować je do zainteresowań dziecka.
Warsztaty teatralne - dzieci które szybko uczą się wierszy, lubią się przebierać, to dla nich właśnie takie forma zajęć będzie doskonała.
Taniec - do wyboru mamy różne gatunki tańca: klasyczny, balet, ludowy nowoczesny. Przed zapisem warto wybrać wybrać się z dzieckiem na takie zajęcia wcześniej i poobserwować jak wyglądają.
Zajęcia sportowe - tutaj również mamy bardzo duży wybór. Może to być piłka nożna, pływanie, tenis, judo, karate, jazda konna. warto wspólnie z dzieckiem zastanowić się, jaka forma ruchu najbardziej mu odpowiada.
Co wybrać?
Decyzja o wyborze powinna być podjęta wspólnie z dzieckiem. Zajęcia pozaszkolne powinny dostarczać korzyści edukacyjnych, ale również powinny sprawiać dziecku przyjemność. Wybór zajęć nie powinien być spełnieniem naszych niespełnionych marzeń. Dziecko może mieć zupełnie inne zainteresowania. Warto też pamiętać, że dziecko może dokonać złego wyboru i nie będzie chciało dalej uczestniczyć w tych zajęciach. Należy spokojnie porozmawiać z naszą pociechą i wspólnie podjąć decyzje co do dalszych planów. Źle dobrane zajęcia mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. Przykładem może tu być np. dziecko chce bardzo grać na pianinie, ale zupełnie nie ma zdolności muzycznych, lub bardzo chce rysować, ale nie ma ku temu predyspozycji. Na zajęciach widząc postępy innych dzieci, może stracić wiarę w siebie. Dlatego zanim podejmiemy decyzję, trzeba się bardzo dobrze zastanowić i wspólnie przedyskutować wszystkie za i przeciw.
Zachowaj umiar
Wybierając zajęcia warto zachować umiar. Pamiętaj, że czas wypełniony do maksimum nie będzie gwarantował, że nasze dziecko będzie wybitnie uczone. po szkole dziecko powinno mieć czas na odpoczynek i zabawę. Sprzyja to lepszej koncentracji. Dlatego też, jeśli nawet nasza pociecha upiera się chodzić na kilka zajęć tygodniowo, nie możemy na to pozwolić. Sami również nie powinniśmy wypełniać dziecku czasu w stu procentach. Dzieci nadmiernie obciążone zajęciami dodatkowymi często cierpią na depresję, są apatyczne, zmęczone, mają problemy z koncentracją.
Poleć znajomym