Poleć znajomym

Warzywa w diecie niemowlaka

Autor: , 29 czerwca 2010 w Niemowlę, Komentarze (0) »

Warzywa są bogate w najważniejsze składniki pokarmowe, które organizm wykorzystuje do prawidłowego funkcjonowania, a także jako paliwo i budulec.

Pierwsze niemleczne posiłki malucha to soczki, zupki i papki. Dziecko nie od razu musi polubić ich smak, ale nie można się poddawać. Należy zachęcać go do jedzenia, tworząc z jarzyn kolorowe kompozycje. Około 10 miesiąca, jeśli umie już połykać mniej rozdrobnione pokarmy, można podać mu pierwszą jarzynkę, np. drobno startą gotowaną marchew z dodatkiem oliwy z oliwek i jabłka.

Najzdrowsze warzywa i wiek podawania

  • marchew - od 5-7 miesiąca - zawiera wapń, magnez, potas, fosfor, beta-karoten. Korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu pokarmowego, wspomaga pracę nerek.

  • ziemniaki - od 5-7 miesiąca - zawiera potas, witaminę B5, kwas foliowy, wit.C. Dostarczają energii. dobrze działają na wątrobę i nerki.

  • korzeń pietruszki - od 5-7 miesiąca - zawiera potas, wapń, żelazo, beta-karoten, wit.C. Ułatwia trawienie, działa moczopędnie - zapobiega zakażeniom.

  • brokuły - od 6-7 miesiąca - zawierają wapń, magnez, fosfor, wit. B3, B5, beta-karoten, wit. A i C, kwas foliowy. Oczyszczają jelita, działają przeciwwirusowo, pobudzają pracę wątroby.

  • seler - od 6-7 miesiąca - zawiera wapń, magnez, potas, wit.C. Ma działanie moczopędne, korzystnie wpływa na układ nerwowy.

  • buraki - od 8 miesiąca - zawierają wapń, magnez, żelazo, fosfor, potas, kwas foliowy, wit.C. Doskonale oczyszczają jelita, działają krwiotwórczo.

  • por - od 8 miesiąca - zawiera potas, wit. K i A, wapń, kwas foliowy. Oczyszcza i działa moczopędnie.

  • kalafior - od 9 miesiąca - zawiera wapń, magnez, kwas foliowy, potas, bor, beta-karoten, wit. C. Wspomaga oczyszczanie krwi, pomaga w zaburzeniach pracy nerek o pęcherza oraz w zaparciach.

  • zielony groszek od 9 miesiąca - zawiera wapń, magnez, fosfor, wit z grupy B, kwas foliowy, potas, cynk, żelazo. Jest cennym źródłem białka roślinnego, działa kojąco na żołądek, wspomaga działanie wątroby.

  • brukselka - od 10 miesiąca - zawiera wapń, magnez, żelazo, fosfor, potas, beta-karoten, witaminy B3, B6, C, E, kwas foliowy. Działa przeciwwirusowo, przeciwbakteryjnie, wspomaga pracę trzustki.

  • pomidory - od 10-12 miesiąca - zawierają wapń, magnez, fosfor, beta-karoten, wit.C. Korzystnie działają na przewód pokarmowy.

Przechowywanie i gotowanie warzyw

By zapobiec utracie cennych składników, świeże warzywa należy odpowiednio przechowywać i gotować. Najlepiej jest trzymać je w dolnej części lodówki, gdzie temperatura jest niższa, a wilgotność większa niż na wyższych półkach. Warzywa myjemy krótko i w chłodnej wodzie - nie należy ich moczyć. Marchewkę, pietruszkę, seler i inne warzywa korzeniowe obieramy cienko, gdyż pod skórką jest najwięcej składników odżywczych. Gotujemy je w większych kawałkach, w jak najmniejszej ilości wody i krótko, tylko do miękkości.

Tagi: dieta niemowlaka, warzywa w diecie niemowlaka, podawanie warzyw niemowlakowi, witaminy, odżywianie dziecka, niemowlę

Podobne artykuły:

Komentarze