Utalentowany malec
Jak rozpoznać, że dziecko jest uzdolnione?
Jeżeli twoja pociecha bardzo szybko zaczęła mówić, świetnie radzi sobie z układankami lub wykazuje ponadprzeciętną koordynację ruchową - bądź czujna. Być może masz w domu utalentowane dziecko!
Utalentowane dziecko bardzo wcześnie zaczyna okazywać swoje zdolności. Dzieje się to o wiele wcześniej, zanim nauczyciele przedszkolni i szkolni zwrócą na nie uwagę (lub nie) i poinformują rodziców o tym, że ich pociecha "wystaje" ponad przeciętną. Niestety, wielu rodziców, a w szczególności młodych rodziców o niewielkim doświadczeniu rodzicielskim, nie potrafi dojrzeć pierwszych sygnałów świadczących o tym, ze ich pociecha została obdarzona zdolnościami, które umiejętnie rozszyfrowane i pielęgnowane, mogą zaowocować prawdziwym talentem.
Wielu z rodziców zauważa, że dziecko szybko się rozwija i wyprzedza rówieśników, ale w obawie przed negatywną reakcją otoczenia piętnującą "wywyższanie się" i ślepe chwalenie się uzdolnionym dzieckiem, po prostu bagatelizują sprawę i przemilczają ją.
Źle! Rodzic jest najlepszym obserwatorem dziecka, zwłaszcza od narodzin do rozpoczęcia nauki w szkole i dlatego też powinien w pełni zaufać swoim spostrzeżeniom i podjąć stosowne działania. Jeśli więc mamo lub tato zauważyłeś, że twoje dziecko przejawia szczególne umiejętności i zainteresowania w pewnym kierunku, nie wahaj się, by pomóc mu je rozwijać!
Utalentowany maluszek - jak go rozpoznać?
Zdolności, którym być może zostało obdarzone dziecko zaczynają się manifestować już od pierwszego roku życia i ten właśnie okres, od 1-go do 3-go roku życia, będzie nas teraz najbardziej interesować. W tym okresie rodzice powinni przyjrzeć się rozwojowi dziecka zwracając szczególną uwagę na:
- motorykę
Dziecko z łatwością wykonuje czynności ruchowe, bardzo dobrze kontroluje ciało.
- ilość
Dziecko posiada bardzo duży jak na swój wiek zasób słów, ładnie się wypowiada używając długich zdań, potrafi długo się koncentrować na jednym zadaniu, szybko się uczy i przyswaja informacje),
- kreatywność
W porównaniu z innymi dziećmi, maluch wykazuje kreatywność podczas bawienia się zabawkami i przedmiotami codziennego użytku, sugeruje rozwiązania, przejawia głębsze zrozumienie pytań i odpowiedzi uzyskiwanych od dorosłych.
Jeżeli dziecko w wieku od 1 do 3 lat wykazuje poniższe umiejętności, bardzo możliwe, że zostało obdarzone talentem w tym kierunku i warto stworzyć mu takie warunki, by w pełni rozwinąć i pozwolić mu wykorzystać umiejętności, którymi zostało obdarzone. Zwróć uwagę na następujące "znaki":
potrafi koncentrować się podczas czytania dłuższego opowiadania i prosi, by przeczytać je jeszcze raz,
wcześnie zaczęło chodzić lub mówić,
wykazuje zainteresowanie liczbami, liczeniem i pojęciem czasu,
wykonuje układanki dedykowane starszym dzieciom,
radzi sobie pomimo przeszkód, znajduje alternatywne rozwiązania, by osiągnąć cel,
wykazuje wrażliwość na dźwięk, reaguje na muzykę,
zapamiętuje długie historie/zdarzenia i potrafi zrelacjonować je po fakcie,
reaguje na humorystyczne zdarzenia, postrzega sprzeczności jako zabawne,
opowiada historie i potrafi wymyślić sensowne zakończenie,
szybko zapamiętuje wierszyki i treść piosenek,
wykazuje zniecierpliwienie, gdy pojawiają się fizyczne przeszkody uniemożliwiające wykonanie zadania, na które gotowy jest mózg,
dostrzega niesprawiedliwość,
pojmuje schematy i w jaki sposób rzeczy pasują/ nie pasują do siebie,
układa, segreguje, klasyfikuje i nadaje danym grupom nazwy,
pojmuje związki przyczynowo-skutkowe,
rozpoznaje i reaguje na kierunki.
Zaobserwowanie i rozwijanie umiejętności u małego dziecka na długo przed rozpoczęciem nauki ma bardzo duże znaczenie dla jego rozwoju. Jeśli taki "uzdolniony" maluch otrzyma wsparcie i adekwatne wskazówki dotyczące rozwijania danych umiejętności we wczesnym wieku, będzie miał o wiele większe szanse w pełni wykorzystać swój potencjał. A ty, mamo lub tato pamiętaj, że jesteś pierwszym nauczycielem swojego dziecka - obserwuj je bacznie i zachęcaj!
Poleć znajomym