Poleć znajomym

Krótkowzroczność u dzieci
Zapobiegnij na czas!

Autor: , 21 maja 2012 w Dziecko, Komentarze (0) »

Z genami nie wygrasz, ale możesz zrobić wiele, by u dziecka nie pojawiła się krótkowzroczność.

Czasy beztroskiego biegania po podwórku, wspinania się na trzepaki, grania w podchody i berka dawno się skończyły. Dla naszych dzieci nastała era cyfrowych rozrywek, bez których wiele z nich nie wyobraża sobie popołudnia. A my, zmęczeni i zapracowani rodzice, często przystajemy na taki model spędzania wolnego czasu. Godziny spędzane przed telewizorem, Kinectem, konsolami i komputerem owocują po czasie. Rozdrażnieniem, wadami postawy i pogorszonym wzrokiem. I to właśnie temu ostatniemu problemowi poświęcimy dzisiaj uwagę. Okazuje się bowiem, że krótkowzroczności można zapobiec. Jak? Wystarczy odciągnąć pociechę od ekranu!

Badania naukowców potwierdzają, że u dzieci i nastolatków, którzy spędzają swój wolny czas bawiąc się na otwartym powietrzu, ryzyko wystąpienia krótkowzroczności jest o wiele mniejsze. Zajmujący się takimi badaniami specjaliści z Uniwersytetu w Cambridge udowodnili, że każda godzina spędzana tygodniowo z dala od ekranów, w otoczeniu zieleni i otwartej przestrzeni, równa jest obniżeniu ryzyka wystąpienia wspomnianej wady wzroku o 2%. Okazuje się, że zabawa poza domem jest nie tylko sposobnością do zaangażowania dzieci w aktywność fizyczną, ale również swoistą lekcją gimnastyki dla oka!

Czemu tak się dzieje?

Oko to narząd, któremu przydaje się nieco gimnastyki. W normalnych warunkach pracuje non-stop, a mięśnie, które je otaczają na przemian kurczą się i napinają, tak aby zapewnić ostrość widzenia. Gdy pozwalamy dzieciom na spędzanie czasu przed monitorami komputerów skazujemy je na postępujący rozwój wady wzroku. I w niczym nie pomogą tutaj wysoko zaawansowane monitory. Wina leży w tej samej odległości oczu od obserwowanego obiektu, czyli ekranu. Przez ten czas mięśnie oka mocno napinają się i pozostają w takim stanie podczas zabawy z komputerem. Po dłuższym okresie takie długotrwałe sesje przed monitorem mogą spowodować zmianę kształtu gałki ocznej, i co się z tym wiąże, pojawienie się krótkowzroczności.

Jak zapobiegać?

Zabawa na otwartym powietrzu

Dołóż wszelkich starań, by twoje dziecko spędzało jak najwięcej czasu na wolnym powietrzu. Najlepiej, by pozostawało tam 2 godziny dziennie angażując się w różne zabawy, jazdę na rowerze, uprawianie sportów. Ten niedoceniany w dzisiejszych czasach model spędzania wolnego czasu niesie ze sobą o wiele więcej niż zwykłe "przewietrzenie się" i "rozciągnięcie kości". Zabawa na otwartej przestrzeni pozwala oczom ćwiczyć - różna odległość przedmiotów, odległy horyzont, szybkie zmiany w polu widzenia - zmuszają oko do zdrowego wysiłku. Poza dowiedzionym wpływem na zdrowie oczu, przebywanie poza domem ma wiele innych zalet, o których przypominamy poniżej.

Oto kilka z nich:

  • dostarczanie nowych wrażeń sensorycznych i stymulacja mózgu,

  • naturalna regulacja masy ciała i związanych z nadwagą chorób,

  • wykształcenie aktywnego modelu spędzania wolnego czasu. Maluchy, które w dzieciństwie spędzają czas głównie w domu powielają ten model w życiu dorosłym.

  • rozwijanie umiejętności społecznych wynikających z obcowania z innymi dziećmi,

  • łagodzenie objawów deficytu uwagi,

  • rozwój inteligencji kinetycznej.

Ogranicz czas spędzany przed monitorami

Zrób z tego jeden z priorytetów w wychowywaniu dziecka. Bardzo możliwe, że będzie wymagał on od ciebie nie lada poświęcenia i systematyki. Z pewnością zmusi cię do efektywniejszego i zdrowszego zaplanowania czasu wolnego u swojego dziecka, wspólnie spędzanych chwil i wymyślenia zdrowszej alternatywy dla komputera czy telewizora.

Dbaj o zdrową dietę swojego dziecka

Dla zdrowia oczu ważne są przede wszystkim witamina A oraz witamina E. Tej pierwszej szukaj w pomarańczowych owocach i warzywach (marchew, morele, dynia), a tą druga znajdziesz między innymi w orzechach i rybach. O dobrą kondycję wzroku dbają także obecne w jagodach i czarnych porzeczkach antocyjany, które usprawniają mikrokrążenie w gałce ocznej i przyczyniają się do lepszego odżywienia komórek. No i nie zapominaj o zielonych warzywach - brokułach, szpinaku, zielonej sałacie, groszku czy brukselce. Są źródłem luteiny, barwnika chroniącego oko przed szkodliwym promieniowaniem.

Tagi: wzrok, wady wzroku, krótkowzroczność

Podobne artykuły:

  • Dziecko na basenie

    Dziecko na basenie

    Zajęcia na basenie to dla maluchów wspaniała zabawa, ale też korzyści zdrowotne. Oto, jak się do nich przygotować. Więcej »

  • Zaparcia u dzieci

    Zaparcia u dzieci

    Zaparcia u dzieci pojawiają się wtedy, gdy malec wypróżnia się rzadziej niż dotychczas, a jego kupki są twarde. Sprawdź, jak możesz pomóc malcowi, którego dotknął ten problem. Więcej »

  • Jak zapobiegać alergiom u dzieci

    Jak zapobiegać alergiom u dzieci

    Z roku na rok zwiększa się liczba dzieci cierpiących na alergie - katar sienny, egzemę, astmę i inne choroby, wynikające z zaburzenia pracy układu immunologicznego. Są jednak sposoby, które ... Więcej »

  • Targi dla Rodziców i Dzieci MAMY DZIECKO

    Targi dla Rodziców i Dzieci MAMY DZIECKO

    Już 15 i 16 października 2011 roku w centrum wystawienniczym na ulicy Struga w Szczecinie odbędą się pierwsze Targi dla Rodziców i Dzieci MAMY DZIECKO. Portal FajnaMama.pl objął targi ... Więcej »

Komentarze