Poleć znajomym

Jak wzmocnić odporność

Autor: , 23 sierpnia 2013 w Mama i Tata, Komentarze (13) »

O wzmacnianiu odporności zwykle przypominamy sobie, gdy wszyscy wkoło zaczynają kichać, a w telewizji straszą epidemią grypy. W rzeczywistości z rozmaitymi czynnikami chorobotwórczymi stykamy się na każdym kroku, dlatego sprawne funkcjonowanie naszych naturalnych mechanizmów obronnych jest ważne bez względu na porę roku.

Prawidłowa praca układu odpornościowego jest uwarunkowana przez szereg czynników, wśród których ogromną rolę odgrywa zbilansowana dieta, higieniczny tryb życia i przemyślana suplementacja. Co należy robić w tych trzech obszarach, by wspomóc naturalne mechanizmy obronne organizmu?

W kuchni

Aby podnieść naturalną odporność organizmu, należy dostarczać mu konkretnych witamin, składników mineralnych, aminokwasów, kwasów tłuszczowych i antyoksydantów, co oznacza, że w naszym jadłospisie powinna królować różnorodność. Przede wszystkim powinny znaleźć się w nim:

  • Różne owoce i warzywa: to najlepsze źródła witamin i soli mineralnych; nie zastąpi ich nawet najlepiej skomponowany suplement. Jak najczęściej sięgaj po dynię, morele, marchew, (witamina A), warzywa strączkowe i ciemnozielone (witamina B), cytrusy, aronię, czerwoną paprykę, kiwi i natkę pietruszki (witamina C). Pamiętaj o pomidorach, brokułach, owocach jagodowych i czerwonych winogronach – są źródłem najcenniejszych antyoksydantów, które budują naturalną barierę ochronną przed wolnymi rodnikami i doskonale wzmacniają układ odpornościowy
  • Ryby, orzechy i pestki dyni/słonecznika – są źródłem witaminy E, nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz cynku i selenu, mikroelementów, które uczestniczą w syntezie przeciwciał i stymulują odpowiedź organizmu na obecność wirusów i bakterii),
  • Probiotyczne przetwory mleczne zawierające co najmniej 10 mln jednostek Bifidobacterium lub 100 mln jednostek Lactobacillus,
  • Płatki owsiane - są najbogatszym źródłem betaglukanu, rozpuszczalnego błonnika, który wykazuje silne działanie stymulujące układ odpornościowy. Znajdziesz go również w kaszach i pełnoziarnistym pieczywie
  • Wątroba i jaja - są źródłem żelaza, którego niedobór powoduje m.in. zmniejszenie wytwarzania najważniejszych komórek obronnych. Żelazo znajdziesz również w warzywach strączkowych (wskazane jest łączenie ich ze źródłami witaminy C – np. fasoli z czerwona papryką) i chudej wołowinie.

Ponadto, możesz zainteresować się takimi produktami jak:

W życiu

Oprócz diety, naszą odporność w dużym stopniu kształtuje styl życia. Stres, niedobór snu, niski stopień aktywności fizycznej i nałogi wpływają na nią równie niekorzystnie co ubogi jadłospis. Aby cieszyć się dobrym zdrowiem:

  • nie zarywaj nocy i zadbaj o korzystne warunki dla snu (przeczytaj: Pokonać bezsenność),
  • pamiętaj o ruchu na świeżym powietrzu – dotlenisz się, zrelaksujesz, a w skórze pod wpływem promieni słonecznych wytworzy się witamina D, która również jest niezbędna dla utrzymania właściwego poziomu odporności,
  • co jakiś czas wybierz się do sauny – wraz z potem, ciało pozbywa się toksyn, a gwałtowne zmiany temperatury hartują organizm,
  • zafunduj sobie masaż - regularne 20-minutowe sesje obniżają poziom kortyzolu, hormonu stresu, który sieje spustoszenie w organizmie i znacznie obniża odporność,
  • jak najczęściej spotykaj się z przyjaciółmi - według Health Psychology, osoby, które często udzielają się towarzysko, wykazują znacznie większą odporność na infekcje,
  • ogranicz picie alkoholu i kawy… i rzuć w końcu palenie!

W aptece

Pierwsza rzecz jaka przychodzi ci do głowy to preparaty witaminowo-mineralne? W tym przypadku pierwsza myśl niestety nie jest najlepsza. Jeśli traktujesz takie suplementy jako substytut zróżnicowanej diety, z dużym prawdopodobieństwem jedynie pogorszysz swój stan, bo pozbawisz się innych cennych składników, których nie dostarczy pigułka. Nie oznacza to jednak, że apteki nie mają nam nic do zaoferowania w kwestii podnoszenia odporności. Przykłady produktów, w które warto zainwestować:

Tagi: dieta na odporność, odporność, zdrowa dieta, suplementy, zdrowie

Podobne artykuły:

  • Dieta na odporność

    Dieta na odporność

    Dieta dziecka powinna być urozmaicona, pełna witamin i mikroelementów, by infekcje omijały je z daleka. Więcej »

  • Wpływ diety na płodność

    Wpływ diety na płodność

    Świat obiegła informacja o stosowanej przez Davida Beckhama diecie, która ma wpłynąć na zwiększenie się jego płodności. Czy rzeczywiście ma ona szansę być skuteczna? Tak, bo jak ... Więcej »

  • Konkurs: Zdrowa kuchnia, zdrowe dziecko

    Konkurs: Zdrowa kuchnia, zdrowe dziecko

    Epidemia otyłości jeszcze nie dotknęła polskich maluchów, ale jest już sporo sygnałów, że taki problem może się pojawić. Chcemy poruszyć temat zdrowego żywienia dzieci, a mamy biorące ... Więcej »

  • Jak nauczyć dziecko pomagać

    Jak nauczyć dziecko pomagać

    Naukę pomocy w domu przez dzieci warto rozpocząć już w wieku 2 lat. Malec jest wówczas pełny zapału i chętnie naśladuje rodziców w codziennych czynnościach. Więcej »

Komentarze

  1. muminka 14 września 2013, 18:08

    No dobrze, a jak już nam się zdarzy przeziębienie to co stosować? Dla mnie zwykle najbardziej uciążliwy jest kaszel połączony z nieżytem. Czym walczycie najskuteczniej?

  2. Martyna (Gość) 17 września 2013, 8:45

    U nas na taki kaszel to tylko Bronchosol. Nadaje się dla całęj rodziny i bardzo skutecznie ułatwia pozbywanie się męczącej wydzieliny.

  3. muminka 17 września 2013, 9:58

    No właśnie szukam czegoś skutecznego, ale z Bronchosolu jeszcze nie korzystałam, rozumiem że to ten syrop tak? A co ma w składzie i czy małe dzieci też mogą go brać? Nie działa zbyt pobudzająco itp?

  4. Martyna (Gość) 21 września 2013, 22:08

    Tymianek, pierwiosnek, tymol - święta trójca przy leczeniu kaszlu :) Możesz go podawać od 4 roku życia. Nie zauważyłam, żeby jakoś specjalnie pobudzał :)

  5. draka (Gość) 24 września 2013, 10:20

    Pobudzać może nie, ale pamiętajcie, zeby go podawać najpóźniej 3 godziny przed snem, bo jednak to syrop wykrztuśny. Zresztą o tym wszystkim piszą w ulotce i na stronie

  6. muminka 25 września 2013, 10:39

    Dzięki dziewczyny, kupiłam ten syrop i jestem zadowolona, przyniósł ulgę no i nie było problemu z podawaniem, bo ma całkiem normalny smak. Chyba teraz będę go kupowała na problemy z kaszlem i nieżytem. Szkoda tylko że butelka nie jest jeszcze większa :)
    Aha, jakby ktoś tu szukał informacji - ja po Waszych poradach weszłam jeszcze po prostu na stronę i poczytałam sobie o rodzajach kaszlu i o tym co na jaki stosować, więc też polecam: http://bronchosol.pl/kaszel

  7. draka (Gość) 26 września 2013, 14:11

    A którą kupiłaś? Wiesz, że są po 100 i 200 ml? Dla nas, dla całej rodziny kupuję ta większą :)

  8. Martyna (Gość) 30 września 2013, 8:57

    No ta większa stanowczo się bardziej opłaca :)

  9. muminka 1 października 2013, 15:42

    Rzeczywiście :) Kupiłam tę 100 ml, ale dziś byłam w aptece i okazało się, że jest teraz też 200 ml - kupiłam większą, bo kosztowała niecałe 17 zł czyli raptem chyba 6 więcej niż mała. Dzięki za uwagę :)

  10. Kasia (Gość) 25 listopada 2015, 10:09

    Dieta i ruch nie zawsze pomaga. Ja się posunęłam się do suplementacji. Farmaceutka mi poleciła olej z wątroby rekina z cynkiem Odpormax i teraz mogę się cieszyć pełną odpornością, a biorę go dopiero trzy miesiące, nie spodziewałam się tak dobrych rezultatów. Dawno już nie chorowałam i nie czułam się tak dobrze.

  11. listek 26 listopada 2015, 1:13

    U nas aby zapobiec różnym chorobom również stosujemy odpowiednie diety , ruch itp. Ale nie zawsze to pomaga. Zdarza się że czasami nas złapie przeziębienie czy grypa wtedy przeważnie stosujemy taki specjalny syrop pelafen, który stawia nas na nogi :) i zawiera też witaminę c która zwiększa odporność organizmu.

  12. tutula 30 listopada 2015, 3:20

    Od jakiego wieku można go stosować? Chciałabym coś dla córki, ma 1,5 roku. Syn wiecznie coś ze szkoły przynosi, sam nie choruje praktycznie, ale ona wiecznie z katarem...

  13. klastka (Gość) 2 stycznia 2016, 17:55

    najlepiej się zdrowo odżywiać. a jak już dopadnie jakaś choroba to unikać antybiotyków i brać jak najbardziej naturalne jak dicotuss