Poleć znajomym

Jak ujarzmić ciasteczkowego potwora

Autor: , 20 marca 2012 w Przedszkolak, Komentarze (0) »

Słodki deser po posiłku, ciasta i ciasteczka w święta i rodzinne uroczystości, łakocie, które kuszą podczas wspólnych zakupów to ogromne ilości spożywanego przez dziecko cukru. Podpowiadamy, jak zatem ograniczyć jego ilość w codziennej diecie malca.

Desery

Najlepiej już od niemowlęctwa uczyć dziecko jedzenia owoców w porze deseru zamiast słodkich galaretek, ciasteczek czy czekolad. Jednak nie da się ich całkowicie uniknąć. Wtedy należy ustalić z maluchem zasady spożywania deserów, np. "jeśli nie możesz już zjeść owocu, to nie zmieścisz też w brzuszku deseru". Najpierw owoc, potem czekoladka. Wybierzcie 3-4 dni w tygodniu, w które będziecie podawać słodkie desery. W pozostałe tylko owoce.

Możesz też przygotowywać dziecku desery owocowe - koktajle, puddingi, smoothie lub owocowe sałatki.

Słodkie napoje

Jeśli twoje dziecko przyzwyczaiło się już do kolorowych i słodkich napojów, i za nic nie chce z nich zrezygnować, spróbuj podmieniać je na zdrowsze odpowiedniki. W domu miej zawsze pod ręką czystą wodę niegazowaną lub gazowaną (jeśli maluch już rozsmakował się w takim napoju) i mieszaj je z jedną trzecią lub jedną drugą szklanki soku. W ten sposób dasz dziecku kolorowy napój, który tak uwielbia, ale z ograniczoną ilością cukru.

Słodkie płatki na śniadanie

Spróbuj raz w tygodniu przygotować dla dziecka (razem z nim!) zdrową granolę, składającą się z wielozbożowych płatków, orzechów, suszonych owoców i innych bakalii. Przepisy na granolę znajdziesz tutaj. Podawaj ją z mlekiem lub jogurtem. Oczywiście nie możesz odmówić dziecku spróbowania popularnych płatków, ale pozwól mu na nie kilka razy w miesiącu. Wspólnie kupcie paczkę, a następnie dodajcie je do zdrowszych, pełnoziarnistych płatków. Naucz też dziecko jeść na śniadanie owsiankę. Dosładzana sokiem owocowym lub miodem będzie pożywnym i zdrowym śniadaniem, dającym maluchowi mnóstwo energii.

Święta i rodzinne uroczystości

W tym czasie maluchu mogłyby pałaszować góry słodkości bez ograniczeń, a to już najprostsza droga do otyłości. Staraj się przestrzegać zasady, że deser zjadacie po pełnym posiłku i tylko raz dziennie. Słodkości, które maluch dostanie od krewnych, podziel razem z dzieckiem, a następnie schowaj i dawkuj mu w rozsądnych ilościach. Nie przejmuj się, gdy coś się przeterminuje. Bez żalu to wyrzuć. Trudno, lepiej żeby twoje dziecko było zdrowe niż żeby zmarnowała się paczka ciągutek. To dla malca żadna wartość odżywcza.

Ograniczanie cukru w diecie

Zamiast cukru dodawaj owoce lub sok owocowy do potraw tj. jak placki, naleśniki czy ciasta. Do potraw warzywnych dodawaj słodkie warzywa, np. marchewkę, cebulę, bataty czy buraczki. Nie zastępuj cukru sztucznymi słodzikami, lepiej sięgnij po miód lub syrop klonowy.

Tagi: cukier w diecie dziecka, słodycze w diecie dziecka, dieta dziecka, odżywianie dziecka, żywienie dziecka, jak ograniczyć słodycze

Podobne artykuły:

Komentarze