Poleć znajomym

Dolegliwości podczas ciąży - jak im zaradzić?

Autor: , 16 października 2009 w Ciąża, Komentarze (12) »

Ciąża jest pięknym, ale i trudnym stanem dla kobiety. Nudności, zgaga, mdłości, obrzęki - to typowe dolegliwości. Podpowiadamy jak im zapobiegać i jak im zaradzić.

Bóle głowy

  • zmocz ręcznik zimną wodą z dodatkiem kilku kropli lawendy i przyłóż do czoła
  • poproś męża lub innego domownika o lekki masaż skroni, karku, barków
  • natrzyj skronie Amolem
  • przy bardzo dokuczliwym bólu zażyj paracetamol i połóż się

Obrzęki

  • zrezygnuj z pasków, obcisłych ubrań, pończoch, podkolanówek, skarpet z ciasnym ściągaczem
  • ogranicz spożycie soli
  • rano zastosuj maść lub żel z kasztanowcem, zastosuj ją również w ciągu dnia
  • staraj się jak najmniej stać, jeśli musisz stać to przenoś ciężar z jednej nogi na drugą
  • przy pracy siedzącej co jakiś czas zataczaj stopami kółka, wymachuj nogami, nie zakładaj jednej nogi na drugą
  • po powrocie do domu zanurz nogi w chłodnej wodzie lub zrób zimny okład i połóż się z nogami uniesionymi

Mdłości

  • pierwszy posiłek zjedz nim wstaniesz - może to być sucharek, banan, chrupkie pieczywo, przekąskę popij ciepłą herbatą (można przygotować w termosie)
  • nie objadaj się na noc
  • jedz 5-6 niewielkich posiłków
  • noś przy sobie małe przekąski np. batonik, orzechy, migdały (zapobiegniesz nagłemu spadkowi cukru we krwi)
  • wybieraj produkty bogate w witaminę B6 np. ryby, banany, marchew, kapustę, kiełki pszenicy, soję, chude mięso
  • pij 2,5 l płynów w ciągu dnia, ale małymi łykami, pij soki owocowe, warzywne, wody mineralne (unikaj gazowanych i słodkich)
  • niektórym kobietom pomaga mięta innym rumianek
  • w cięższych przypadkach zwróć się do lekarza
  • nowością są opaski uciskowe noszone na nadgarstku (działają jak akupresura)

Zgaga

Przede wszystkim nie należy się objadać i zastosować kilka zaleceń dotyczących diety:

  • zjadaj 5-6 niewielkich posiłków, nie dopuszczaj do przepełnienia żołądka
  • zrezygnuj z ciężkich i tłustych potraw, kwaśnych, mocno przyprawionych, słodkich (zwłaszcza czekolady)
  • po posiłku nie leż, tylko odpoczywaj w pozycji siedzącej
  • nie jedz zbyt późno kolacji
  • śpij z wysoko ułożoną głową
  • spróbuj herbaty miętowej lub rumianku
  • codziennie pij kisiel z siemienia lnianego, najlepiej na noc
  • możesz zażywać dostępne bez recepty leki neutralizujące nadmierną kwasowość w żołądku np. Rennie
  • jeśli lubisz to możesz wypić ciepłe mleko, jeśli nie to zastąp je jogurtem , kefirem, maślanką
  • ulgę przynosi świeży imbir: plasterek imbiru wrzuć do herbaty i wypij

Skurcze łydek

  • skurcze powoduje niedobór potasu i magnezu - uzupełnij ich niedobór
  • wykonuj ćwiczenia rozciągające mięśnie łydek
  • przed snem zastosuj masaż z maścią rozgrzewającą
  • gdy dopadnie cię skurcz, palce stopy zadrzyj do góry w kierunku kolana

Zaparcia

  • jedz produkty bogate w błonnik: otręby pszenne, ciemne pieczywo, suszone i świeże owoce
  • pij kefir jogurty, soki warzywne i owocowe, wodę niegazowaną
  • na czczo wypijaj codziennie szklankę wody przegotowanej z łyżeczką miodu
  • stosuj siemię lniane (kisiel, lub łyżeczkę siemienia z jogurtem)
  • przed snem zjedz 1-2 owoce kiwi lub jakiś owoc cytrusowy
  • wykonuj regularnie ćwiczenia - ruch wspomaga pracę jelit

Bezsenność

  • wieczorem ogranicz picie, a przed snem zawsze opróżniaj pęcherz
  • postaraj się wieczorem odprężyć, wyjdź na spacer, posłuchaj muzyki, weź kąpiel z olejkami lawendy, bergamoty
  • sypialnię dobrze wywietrz
  • wypij ciepłe mleko lub herbatkę z rumianku, melisy
  • postaraj się o wygodne łóżko, materac, bawełnianą pościel, nie zbyt grubą kołdrę i poduszkę - dobrym rozwiązaniem są specjalne poduszki dla ciężarnych w kształcie litery C, które pozwalają przybierać najlepszą pozycję do snu

Żylaki

  • jeśli pracujesz długo w pozycji stojącej lub stojące, to staraj się co 30-40 minut przejść lub rozciągnąć nogi, wieczorem połóż się z nogami uniesionymi
  • staraj się codziennie ćwiczyć np. pływać, maszerować
  • nie dźwigaj ciężkich zakupów
  • noś wygodne obuwie z szerokim noskiem i niewysokim obcasem
  • nie noś ciasnej odzieży
  • wieczorem zrób sobie masaż stóp i łydek (najlepiej poproś męża)
  • unikaj gorących kąpieli, wysokich temperatur, długiego opalania, solarium, sauny
  • profilaktycznie łykaj leki z rutyną
  • wcieraj żele z wyciągiem z kasztanowca
  • noś przeciwżylakowe rajstopy lub pończochy

Bóle pleców

  • prowadź oszczędny tryb życia
  • noś wygodne obuwie
  • nie dźwigaj ciężarów
  • unikaj długiego stania
  • noś specjalny pas ciążowy, który podtrzymuje ciężki brzuch
  • podczas ataku bólu ogrzewaj obolałe miejsce
  • regularnie ćwicz np. koci grzbiet, pływaj

Tagi: mdłości ciążowe, bóle pleców w ciąży, skurcze łydek w ciąży, zaparcia w ciąży, zgaga w ciąży, obrzęki nóg w ciąży, zapobieganie dolegliwościom ciążowym

Podobne artykuły:

  • Kurcze mięśni i ból nóg w ciąży

    Kurcze mięśni i ból nóg w ciąży

    Bolesne kurcze są dosyć powszechne u kobiet w ciąży. Pojawiają się najczęściej w nocy w drugim i trzecim trymestrze. Przyszła mama po ciężkim dniu, z coraz większym brzuchem w nocy ... Więcej »

  • Opuchlizna w ciąży

    Opuchlizna w ciąży

    Przynajmniej połowie kobiet w ciąży puchną nogi lub stawy. To uciążliwa dolegliwość, zwłaszcza latem. Podpowiadamy, jak sobie z nią radzić. Więcej »

  • Bezsenność w ciąży

    Bezsenność w ciąży

    Wypoczynek i sen w czasie ciąży jest bardzo ważny dla zdrowia przyszłej mamy i jej maleństwa. Jednak wiele kobiet w ciąży miewa problemy ze snem. Jeśli dotyczy on również ciebie, poznaj ... Więcej »

  • Nudności w ciąży

    Nudności w ciąży

    Jednym z najbardziej charakterystycznych i najczęściej występujących objawów ciąży, zwłaszcza w jej pierwszym okresie, są nudności. Niektóre kobiety noszące w brzuchu dziecko są na tyle ... Więcej »

Komentarze

  1. Bożena (Gość) 18 czerwca 2010, 9:33

    Pomóżcie...mdłości trzymają mnie cały dzień :( bez wymiotów, choć wolałabym w ten sposób sobie ulżyć ale jest koszmar....od 5 rana do wieczora mdli i wstręt do nabiału i ogólnie do jedzenia czegokolwiek.

  2. agata (Gość) 22 czerwca 2010, 14:49

    czy mdlosci sa mozliwe w drugim tygodniu ciazy? bo co prawda szukamy bejbika z mezem i teraz jezelibylabym w ciazy jest to drugi tydzieñ i dziwnie sie czuje tylko nastepna rzecza jest ze mam tez dostac okres w ciagu tych dni i nie wiem czym to zle samopoczucie jest wywolane jednym czy drugim

  3. agata (Gość) 22 czerwca 2010, 15:21

    slyszalam ze dobrze jest ciagle cos przegryzac zeby zoladek nie byl pusty i przed spaniem zjesc jakis owoc cytrusowy

  4. madziarka19 2 marca 2011, 7:57

    Mi przez pierwsze 16tygodni na mdłości i nudności nie pomagało nic,musiałam się przemęczyć.

  5. Asia (Gość) 26 lipca 2011, 23:22

    Mdłości miałam przez całe 4 miesiące i też tak jak ty Bożeno, od rana do nocy, bez wymiotów-pojawiały się sporadycznie. Próbowałam różnych metod, nawet imbir mi nie pomagał, czasami pomagała czekolada, czasami jogurt, czasami mięta, żadnej reguły, schudłam. W 5 miesiącu mdlości przeszły, apetyt powrócił i zaczęłam się tak naprawdę cieszyć ciążą. Plusem jest to, że nie chodzę do pracy i mogłam przeleżeć cały dzień jak mnie mdliło. Jedyna rada to przeczekać, przemęczyć się. Mnie pomagały spacery z mężem, świeże powietrze i rozmowa powodowały, że mniej myślałam o mdłościach :) . Powodzenia Bożeno, jestem w 6 miesiącu i czuje się znakomicie, czego i tobie życzę.

  6. sysia 5 października 2011, 13:35

    na zgage łyżkacukru na chwile pomagało :D

  7. Kola (Gość) 25 października 2011, 0:47

    Ją już nie wiem co mam myśleć... Kilka dni temu zrobiłam test ciazowy ale wyszedł negatywny nie wiem być może się pospieszylam... Dziś spalilam pół papierosa i strasznie mnie zemdlilo i do tego wszystkiego jeszcze zgaga mnie nawiedzila. Nie wiem co to może być. Ciążą czy może jakieś zatrucie pokarmowe? Niech mi ktoś coś poradzi bo już sama nie wiem czego mam się spodziewać. Pozdrawiam cieplo :-)

  8. Gooodka (Gość) 3 stycznia 2012, 21:13

    Ja próbowałam różnych sposobów bo za wszelką cenę chciałam uniknąć zażywania leków ale po miesiącu uległam i poprosiłam lekarza o bezpieczny lek na zgagę i dostałam Refluxin, działa błyskawicznie, za każdym razem gdy mnie dopada to biorę saszetkę i po bólu

  9. Ana (Gość) 26 sierpnia 2012, 9:33

    Witam, na zgagę owszem refluxin, na wzdęcia espumisan, a mdłości mam raz na jakiś czas - witaminy femibion są rewelacyjne, przed nimi było fatalnie. Pomaga też masowanie nadgarstków (powiedział mi ginekolog) tam są jakieś receptory,

  10. dana (Gość) 30 lipca 2013, 20:11

    ja od miesiąca używam na zaparcia czopków evaqu. Jak na razie są w porządku, faktycznie wypróżniam się po 20 minutach tak jak piszą na ulotce. Problemem jest to, że ja wręcz organicznie nienawidzę czopków, no ale czego się nie robi, żeby nie czuć się jak wielki ociężąły balon :)

  11. maluki 30 kwietnia 2016, 21:55

    czopków nie stosowałam ale po dicopegu ( w proszku się rozpuszcza w wodzie) przechodziło mi szybko. Najważniejsze że w ciąży mogłam stosować, bo przecież w ciaży mało co można zażywać

  12. lucynamadejczyk123 4 lipca 2016, 13:14

    dopiero jestem na poczatku ciazy i jak czytam takie artykuly to czuje sie coraz bardziej przerazona :(