Poleć znajomym

Dieta w ciąży

Autor: , 24 października 2009 w Ciąża, Komentarze (4) »

Podczas ciąży nie powinno jeść się za dwoje, ale dla dwojga. Dieta powinna dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych, a zażywanie suplementów powinno być uzgadniane z lekarzem.

Podczas ciąży należy unikać używek, mocnej herbaty, kawy, coli. Ale jedna mała kawa na pewno nie zaszkodzi dziecku. Przyszła mama powinna pić dużo wody niegazowanej - 2-3 litry dziennie. Wypłukuje ona toksyny, zbija tłuszcze. Soki owocowe najlepiej sporządzać ze świeżych owoców. W kartonowych znajdują środki barwiące, konserwujące. Nie należy pić żadnych napojów energetyzujących. Do picia ziół, również należy podejść z ostrożnością. - można od czasu do czasu wypić melisę, rumianek, miętę. Ponieważ rozwijający się płód potrzebuje stałej dostawy składników odżywczych, dieta powinna być urozmaicona, posiłki częste, ale niewielkie, bogate w żelazo, wapń, białko, witaminy, kaloryczne, ale niskotłuszczowe. W diecie bardzo ważną rolę odgrywa nabiał, który dostarcza budulca do budowy kości i zębów. Jeśli jednak przyszła mama nie lubi lub też nie toleruje mleka, może go zastąpić jogurtem , kefirem. Nie sugerujmy się również "dobrymi" radami, najlepiej słuchać się własnego organizmu.

Dieta przyszłej mamy:

  • Wapń, fosfor, białko: np. mleko, maślanka, jogurt, twarożek i chude gatunki sera, jarzyny, owoce, chleb razowy
  • Witaminy z grupy B: m.in. pieczywo pełnoziarniste , drożdże, płatki zbożowe, migdały, mleko, twaróg, warzywa takie jak: kalafior, cebula, szpinak, pomidory, fasola, owoce
  • Witamina A: owoce i jarzyny koloru pomarańczowego i czerwonego (marchew, morele, brzoskwinie, pomidory, papryka; także w niektórych zielonych: sałata, szpinak oraz w jajach, serach, maśle, mleku
  • Witamina C: cytryny i cytrusy, ziemniaki (najlepiej gotowane w mundurkach), porzeczki, maliny, jagody, kapusta, szpinak, rzepa, papryka
  • Witamina D: tran (ryby), żółtka jaj, mleko, śmietana, masło, twaróg, drożdże, jogurty, wątróbka
  • Witamina E: olej i oliwa z oliwek, ryby, chude mięso.
  • Witamina K: oleje, oliwa, ciemnozielone warzywa liściaste.
  • Białko i żelazo: chude mięso, chude wędliny, drób, ryby, jaja, rośliny strączkowe, mąka z pełnego przemiału (zawiera również kwas foliowy)
  • Wapń, fosfor, białko: np. mleko, maślanka, jogurt, twarożek i chude gatunki sera, jarzyny, owoce, chleb razowy

Podczas ciąży kobiety mają różne zachcianki - na kwaśne lub słodkie pokarmy. Jeśli chce nam się coś słodkiego, to najlepszą przegryzką będą: morele (również suszone), daktyle, rodzynki. Dobrą i zdrową przegryzką są także orzechy.

Tagi: dieta w ciąży, dieta przyszłej mamy, odżywianie w ciąży

Podobne artykuły:

  • Dieta przyszłej mamy

    Dieta przyszłej mamy

    Jedni radzą, by jeść to, na co ma się ochotę, inni do kwestii menu kobiet ciężarnych podchodzą bardziej restrykcyjnie. Jedno jest pewne - jeśli do tej pory aspekty zdrowej diety ... Więcej »

  • Zdrowa dieta w ciąży

    Zdrowa dieta w ciąży

    Jak karmić siebie, aby nasze dziecko dostało dobry pakiet startowy. To jedna z podstawowych zasad dbania o siebie i nasze rozwijające się maleństwo. Więcej »

  • Rozwój ciąży  Pierwszy trymestr

    Rozwój ciąży
    Pierwszy trymestr

    Jesteś w ciąży! Dwie kreski na teście ciążowym i pierwsze, rozpoznawalne przez ciebie objawy wyraźnie o tym świadczą. I chociaż na zewnątrz nic się na razie nie zmieniłaś, to w twoim ... Więcej »

  • Ciąża wysokiego ryzyka

    Ciąża wysokiego ryzyka

    Ciążą wysokiego ryzyka określa się każdą ciążę, która przebiega nieprawidłowo lub ciążę u chorej kobiety. Do najczęstszych chorób zagrażających ciąży należy nadciśnienie, Więcej »

Komentarze

  1. figa (Gość) 26 lutego 2010, 20:21

    Dieta powinna być zrównoważona i bogata w witaminy. A jak ktoś nie lubi bądź nie może jeść niektórych owoców to są specjalne suplementy wypełniające tą lukę w diecie kobiety. Chociażby Prenalen. Smakuje jak sok a jest skondensowaną, bezpieczną dawką witamin.

  2. bubka (Gość) 12 maja 2010, 11:33

    ja mam zachcianke na mleko ;)

  3. magda (Gość) 12 października 2010, 10:27

    a ja na słodycze :(

  4. Kasia (Gość) 17 lipca 2013, 14:05

    A ja na twarożek ze śmietanką :)