Poleć znajomym

Dieta przyszłej mamy

Autor: , 21 lutego 2012 w Fit Mama, Komentarze (1) »

Jedni radzą, by jeść to, na co ma się ochotę, inni do kwestii menu kobiet ciężarnych podchodzą bardziej restrykcyjnie. Jedno jest pewne - jeśli do tej pory aspekty zdrowej diety niespecjalnie cię zajmowały, będziesz musiała to zmienić.

Jak często jeść?

Jedną z podstawowych zasad, o których przyszła mama powinna pamiętać jest regularność spożywanych posiłków. Najlepiej by były one spożywane co 3-4h, tak aby niemalże ciągle dostarczać rosnącemu pod sercem dziecku energię do budowy tkanek i narządów oraz do prawidłowego rozwoju.

Nie chodzi tu jednak o jedzenie „za dwoje” ale „dla dwojga”, ponieważ przy znacznie zwiększonym zapotrzebowaniu na niektóre witaminy i składniki mineralne zapotrzebowanie na energię wzrasta nieznacznie. Dlatego też bardzo ważna będzie umiejętność mądrego komponowania posiłków, opartych na produktach bogatych odżywczo, a niezbyt kalorycznych. W sprawie ilości porcji danych produktów

Co i ile jeść?

W kwestii ilości porcji danych produktów spożywczych najlepiej kierować się ilościami podanymi w Piramidzie Zdrowego Żywienia wg której podstawę diety powinny stanowić produkty zbożowe z grubego przemiału. Warzywa lub owoce (najlepiej świeże) powinny być dodawane do każdego posiłku, by zapewnić odpowiednią dawkę witamin i składników mineralnych.

Rekomendowana dzienna porcja nabiału dla kobiety ciężarnej to 3-4 szklanki chudego mleka, co można zamienić na jogurt, kefir, maślankę, kwaśne mleko.

Spożycie mięsa (przynajmniej raz dziennie) będzie ważnym czynnikiem pokrywającym zwiększone w tym czasie zapotrzebowanie na żelazo.

Ograniczać należy produkty zawierające duże ilości tłuszczów (zwłaszcza zwierzęcych) oraz produkty zawierających cholesterol przy jednoczesnym wystarczającym spożyciu tłuszczów roślinnych (oliwa z oliwek, oleje roślinne, miękkie margaryny kubkowe).

Produkty, w stosunku do których warto zachować umiar to również cukier i słodycze, sól, produkty wysoko przetworzone, gotowe dania i mieszanki przyprawowe. Nie znaczy to oczywiście, że przez cały okres ciąży przyszła mama musi zupełnie rezygnować z ulubionych przysmaków, ale zdrowy rozsądek jest w tym przypadku nieoceniony.

Szczególnie ważne podczas ciąży będzie zapewnienie różnorodności spożywanych produktów, po to, by nie dopuścić do niedoborów pokarmowych, na które organizm kobiety jest w tym okresie mocniej narażony. Tak więc warto rozważnie planować posiłki, z wykorzystaniem rozmaitych sezonowych i lokalnych produktów. Przy tym należy pamiętać o dokładnym myciu warzyw i owoców oraz zrezygnowaniu w tym czasie z produktów takich jak surowe mięso, surowe ryby i sery pleśniowe.

Dieta + aktywność

Przyszła mama powinna zrównoważyć ilość spożywanych w ciągu dnia pokarmów z aktywnością fizyczną, aby nie dopuścić do nadmiernego przyrostu masy ciała w ciąży, ponieważ nie jest on obojętny dla dobrostanu zarówno kobiety jak i dziecka. Jest to szczególnie istotne w przypadku ciężarnych ze sporą nadwagą. W trakcie ciąży i bezpośrednio po niej absolutnie nie można stosować rygorystycznych diet odchudzających.

Tagi: dieta przyszłej mamy, dieta w ciąży, odżywianie w ciąży

Podobne artykuły:

  • Aktywna ciąża - 3 korzyści dla dziecka

    Aktywna ciąża - 3 korzyści dla dziecka

    Potrzebujesz motywacji do ćwiczeń? Oto ona: łagodny trening cardio służy nie tylko ciężarnej, ale również rozwijającemu się dziecku. Więcej »

  • Ciąża wysokiego ryzyka

    Ciąża wysokiego ryzyka

    Ciążą wysokiego ryzyka określa się każdą ciążę, która przebiega nieprawidłowo lub ciążę u chorej kobiety. Do najczęstszych chorób zagrażających ciąży należy nadciśnienie, Więcej »

  • Fajna Mama Tygodnia: ktee

    Fajna Mama Tygodnia: ktee

    Kasia to prawdziwie hardcorowa mama. Z uśmiechem na ustach wstaje o 3 nad ranem, relaksuje się w salonie tatuażu i lubi brać sprawy w swoje ręce. Znacie ją już? Więcej »

  • Ciąża w łóżku

    Ciąża w łóżku

    Ciąża to nie choroba, ale czasem musisz poleżeć w łóżku, albo po prostu odpocząć, by uniknąć pewnych komplikacji. Najczęściej na początku lub pod koniec ciąży. Sprawdź, kiedy to ... Więcej »

Komentarze

  1. Mamitati.pl 23 października 2014, 17:26

    Sposób odżywiania - regularność przyjmowanych posiłków oraz rodzaj wybieranych przez panie w ciąży pokarmów, ma bardzo duży wpływ na typowe ciążowe dolegliwości, takie jak zgaga czy poranne mdłości. Nieodpowiednia dieta może je nasilić, dlatego warto zwracać uwagę na to, co kładziemy na swoim talerzu. Kilka regularnych posiłków w ciągu dnia, zamiast trzech solidnych – to najlepsze rozwiązanie. Bardzo ważne jest to by się nie przejadać. Lepiej też unikać potraw bardzo tłustych, smażonych i pikantnych. Zdecydowanie korzystniejsze dla zdrowia będą potrawy gotowane lub pieczone. Jeśli w ciąży cierpimy na poranne mdłości, pierwszy lekki posiłek spożyjmy niedługo po przebudzeniu, najlepiej jeszcze w łóżku. Może się on składać z imbirowych ciasteczek oraz filiżanki ciepłej herbaty czy też naparu z mięty. Jedzenie zdecydowanie poprawia nastrój – i nie dotyczy to czekolady :-) , ale zdrowych i lekkich przekąsek.

    www.Mamitati.pl - sklep dla dzieci