Poleć znajomym

Dieta na odporność

Autor: , 27 stycznia 2011 w Dziecko, Komentarze (3) »

Dieta dziecka powinna być urozmaicona, pełna witamin i mikroelementów, by infekcje omijały je z daleka.

Właściwie zbilansowana dieta powinna składać się z różnych pokarmów, które dostarczają organizmowi dziecka wszystkich potrzebnych mu składników odżywczych. W diecie na odporność istotną rolę odgrywają białka, witaminy i wielonasycone kwasy tłuszczowe. Wszystkie te składniki dziecko powinno otrzymywać w dobrze z bilansowane diecie kilka razy dziennie. Białko jest głównym składnikiem, z którego organizm buduje nowe tkanki i odbudowuje zużyte. Jest też niezbędne do tworzenia białek odpornościowych.

To właśnie z niego organizm wytwarza przeciwciała, których zadaniem jest zwalczanie niebezpiecznych wirusów i bakterii atakujących organizm dziecka. Źródłem białka jest mleko i jego przetwory, mięso (cielęcina, drób, króli), żółty ser, rośliny strączkowe i ryby.

Z kolei witaminy tworzą naturalną barierę chroniącą organizm dziecka przed zakażeniem i chorobami. Znajdziemy je przede wszystkim w warzywach i owocach, w nabiale, rybach, wątróbce. Ale układ odpornościowy nie działałby sprawnie bez wielonasyconych kwasów tłuszczowych, które dostarczają budulca do produkcji substancji usprawniających jego działanie. Wartościowymi tłuszczami są: olej rzepakowy, oliwa z oliwek, ryby (makrela, łosoś, tuńczyk).

W diecie budującej odporność bardzo istotne jest w jakich odstępach czasowych podawane są posiłki. Z byt długie przerwy między posiłkami nie są dobre dla budowania odporności, ponieważ tkanka produkująca białe ciałka krwi, odpowiedzialne za walkę z drobnoustrojami, jest bardzo wrażliwa na spadki energii. Kiedy jej brakuje pracuje na zwolnionych obrotach. Dziecko w wieku przedszkolnym powinno zjadać 4-5 zróżnicowanych posiłków dziennie co 3-4 godziny. Po długiej nocnej przerwie bardzo ważne jest śniadanie. Poranny posiłek ma za zadanie nie tylko wzmocnić siły witalne organizmu, ale też pobudzić do pracy układ odpornościowy. Dziecko nie powinno wychodzić z domu bez śniadania, zwłaszcza w dni pochmurne, zimne i deszczowe, gdyż jest narażone na wychłodzenie organizmu, szybkie przeziębienie i łapanie infekcji.

Wiele słyszymy o probiotykach i jaki to korzystny mają wpływ na odporność organizmu. Probiotyki są bakteriami przylegającymi do nabłonka jelit i nie pozwalającymi szkodliwym bakteriom na rozmnażanie się. Probiotyki są szczególnie ważne w trakcie i po kuracji antybiotykowej, kiedy to zachwiana jest flora bakteryjna organizmu. Bardzo dobrym źródłem probiotyków są kefiry i naturalne jogurty, warzywa kwaszone (kapusta, ogórki, kiszony barszcz). Ze względu na swoje wspomagające odporność właściwości są dodawane do mieszanek mlekozastępczych.

Zróżnicowaną dietę dziecka w budowaniu odporności powinien wspomagać ruch na świeżym powietrzu. Pobudza on produkcję przeciwciał i dodaje energii. Dziecko powinno codziennie przebywać na dworze, nawet gdy jest chłodno. Jedynie kiedy temperatura spada poniżej -10stopni i jest silny wiatr, czy ulewa zwalnia dziecko od spaceru.

Nie zaleca się odwiedzania z dzieckiem supermaketów i przebywania w dużych skupiskach ludzi,a już zwłaszcza w okresach grypy i przeziębień.

Tagi: dieta na odporność, zbilansowana dieta dziecka, dieta dziecka, grypa, przeziębienie

Podobne artykuły:

  • Drzemka jest niezbędna

    Drzemka jest niezbędna

    Małe dziecko potrzebuje odpoczynku w ciągu dnia. W tym czasie regeneruje siły i układa w pamięci to, czego nauczył się podczas zabawy. Co jednak zrobić, gdy smyk nie chce nawet zmrużyć oka? Więcej »

  • Co złości malucha

    Co złości malucha

    Niektóre zachowania rodziców wobec dzieci zawstydzają je, sprawiają przykrość albo najzwyczajniej w świecie złoszczą. Sprawdź, jak tych błędów nie popełniać. Więcej »

  • Dziecko na diecie wegetariańskiej

    Dziecko na diecie wegetariańskiej

    Odżywianie oparte tylko na warzywach i owocach jest zdrowe, ale czy także dla maluszków? Poznaj zalety i wady diety wegetariańskiej u dzieci. Więcej »

  • Jak ujarzmić ciasteczkowego potwora

    Jak ujarzmić ciasteczkowego potwora

    Słodki deser po posiłku, ciasta i ciasteczka w święta i rodzinne uroczystości, łakocie, które kuszą podczas wspólnych zakupów to ogromne ilości spożywanego przez dziecko cukru. Więcej »

Komentarze

  1. sysia 6 października 2011, 21:05

    Dobrze wiedziec bo moj jakies taki chorowity jak narazie

  2. Saeed (Gość) 8 lutego 2012, 4:57

    antkolkawitam!!!!mam 2 córeczki jedna ma 9 lat a druga 3 młodsza w lipcu 2009 roku leciała poraz psirwezy samolotem [miała wtedy rok] 5-ęć dni przed odlotem z krakowa szukałam na internecie jak przygotować dziecko do lotu?! znalazłam cafeterie i powiem że wszystko poszło jak ulał .pozdrawiam aneta z mikołowa :]

  3. Szabolcs (Gość) 8 lipca 2012, 5:32

    Pan Karolczak spadochroniarz z Warszawy? Przecież on mikseza w Dąbrowie Gf3rniczej.Miejmy nadzieje, że zrobi więcej dla Zagłębiakf3w niż dotychczasowi posłowie.Zgadzasz się z opinią? 3 2