Poleć znajomym

Dieta matki karmiącej

Autor: , 21 lutego 2012 w Fit Mama, Komentarze (1) »

To, co znajdzie się na talerzu świeżo upieczonej mamy jest niezmiernie ważne nie tylko dla noworodka, ale także dla niej samej. Tworząc mleko organizm kobiety poświęca własne rezerwy składników odżywczych, dlatego tak ważne jest, aby stale je uzupełniać wraz ze spożywanymi pokarmami.

Wartościowe produkty

Mamy zwykle pamiętają o tym, że ważne jest większe spożycie białka wraz z chudym mięsem, jednocześnie często rezygnują z białka zawartego w nasionach roślin strączkowych, obawiając się wystąpienia kolki u dziecka. Warto jednak spróbować delikatniejszej fasolki szparagowej czy soczewicy w ramach urozmaicenia diety.

Wiele kontrowersji budzi obecność ryb w diecie kobiety ciężarnej jak i karmiącej. Warto pamiętać, że korzyści ze spożycia ryb przewyższają ewentualne zagrożenia, ale należy spożywać ryby różnych gatunków. Minimum 2 porcje w tygodniu makreli, dorsza, łososia czy sardynek uzupełni dietę w dobroczynne kwasy tłuszczowe Omega-3.

Czy powinnam jeść mniej niż dotychczas?

W okresie laktacji zwiększa się zapotrzebowanie energetyczne kobiety i jest ono nawet wyższe niż w czasie ciąży. Jeśli po ciąży została nam spora nadwaga, to nie należy się odchudzać, bo będzie to utrudniać pokrycie zwiększonego zapotrzebowania na składniki odżywcze.

Należy za to unikać objadania się oraz wysokokalorycznych potraw i przekąsek. Panie, których masa ciała jest w normie i stosują zalecenia dietetyczne mogą dostarczyć sobie dodatkową porcję energii spożywając więcej grubych kasz, ciemnego ryżu i makaronu czy razowego pieczywa. Oprócz kalorii, dostarczą nam błonnik zapobiegającego zaparciom i cenne minerały, jak żelazo.

Cukier i słodycze są niewskazane, jednak można sobie czasem pozwolić na mały deser. Najważniejsze, żeby nie były to stałe pozycje w codziennym menu.

Wapń nie tylko z mleka

Duże ilości wapnia są przekazywane dziecku w pokarmie, dlatego warto zadbać, aby w codziennej diecie nie zabrakło mleka i, często łatwiej przyswajalnych, fermentowanych produktów mlecznych (najlepiej niedosładzanych).

Jeśli z jakiegoś powodu jesteśmy na diecie bezmlecznej, możemy zwiększyć podaż wapnia spożywając więcej ciemnozielonych warzyw, ryb (szczególnie tych, jedzonych z ościami), ciecierzycy, tofu czy migdałów. Woda mineralna także może być źródłem wapnia, należy jednak wybierać wody średnio zmineralizowane, ponieważ wysoko zmineralizowane mogą zawierać za dużo sodu. Czasem wymagana jest suplementacja wapniem. Taką decyzję powinno się skonsultować z lekarzem.

Witaminy z warzyw i owoców

Aby zapewnić sobie wystarczającą ilość witamin, powinno się jeść ok. 0,5kg różnorodnych warzyw (w tym ziemniaków) i tyle samo owoców dziennie. Najbardziej wartościowe będą serwowane na surowo, gotowane na parze czy w małej ilości wody. Soki mogą stanowić jedną z zalecanych porcji, jednak najlepiej, aby były przygotowywane ze świeżych produktów i ograniczmy spożycie soków cytrusowych.

Ile i co trzeba pić?

Mama karmiąca powinna wypijać 1,5-3 litry płynów dziennie. Wskazane są:

  • niegazowana woda mineralna,
  • herbatki owocowe,
  • świeże soki rozcieńczone,
  • mleko
  • kompoty.

Niewskazane są napoje gazowane i sztucznie barwione. Na cenzurowanym jest też kawa i mocna herbata, które mogą zmniejszać wchłanianie żelaza pochodzącego ze źródeł roślinnych (m.in. pestki dyni, kiełki, nasiona roślin strączkowych).

Jak często jeść?

Dobrą zasadą jest spożywanie mniejszych posiłków, ale częściej, do czego czasem trudno się zmobilizować z powodu natłoku nowych obowiązków. Warto powtórzyć, jak ważna jest różnorodność produktów w menu mamy karmiącej. Oprócz wartości odżywczych dajemy dziecku możliwość zapoznawania się z nowymi smakami i zapachami, przez co później możliwe będzie mniej stresujące wprowadzanie tych produktów do diety dziecka.

Tagi: dieta matki karmiącej, karmienie, dieta kobiety karmiącej, połóg

Podobne artykuły:

  • Karmiąca kobieta - intymne aspekty życia rodzinnego

    Karmiąca kobieta - intymne aspekty życia rodzinnego

    Jak wrócić do życia seksualnego po porodzie? O czym nie można zapomnieć, chcąc pozostać w tym czasie aktywnie karmiącą mamą? Jak akceptować swoje ciało po porodzie? Poznaj odpowiedzi na ... Więcej »

  • Karmienie piersią wzmaga opiekuńczość

    Karmienie piersią wzmaga opiekuńczość

    Karmienie piersią niesie za sobą niebagatelne korzyści jeśli chodzi o zdrowie maleństwa. Na tym jednak nie koniec. Z najnowszych badań wynika, że nawiązująca się wtedy więź ma istotny ... Więcej »

  • Dieta mamy karmiącej

    Dieta mamy karmiącej

    Gdy karmisz dziecko piersią, dieta jaką stosujesz, ma ogromny wpływ na dziecko. Warto by była przemyślana, bogata w składniki odżywcze i witaminy, a uboga w te produkty, które mogą dziecku ... Więcej »

  • Dieta na odporność

    Dieta na odporność

    Dieta dziecka powinna być urozmaicona, pełna witamin i mikroelementów, by infekcje omijały je z daleka. Więcej »

Komentarze

  1. Mati (Gość) 20 lutego 2015, 9:41

    A czy ma związek ilośc wypitych płynów na ilość pokarmu? Karmię piersią i piję źółka i herbatę koperkową żeby dobrze dzieciątku w brzuszku pokarm się przyjmował. Wodę filtruję, mam dzbanek Dafi z filtrem bo strasznie twardą wodę mam. Mam takie pytanie czy twarda woda może wywołać kamienie, czy to tylko mit?