Poleć znajomym

Ćwiczenia na mięśnie dna macicy

Autor: , 8 lutego 2012 w Ciąża, Komentarze (2) »

Mięśnie macicy utrzymują pęcherz moczowy, jelita oraz macicę na swoich miejscach. Zamykają też ujście pęcherza moczowego oraz jelit. Nadwyrężone po porodzie mogą powodować nietrzymanie moczu, ale także wypadnięcie pochwy, pęcherza moczowego lub macicy. Koniecznie zacznij je ćwiczyć już w ciąży, aby zapobiec ewentualnym komplikacjom.

Mięśnie dna macicy, czyli tzw. mięśnie Kegla, nadwyrężają się pod wpływem ciężaru dziecka podczas ciąży. Stają się także bardziej miękkie i rozciągnięte pod wpływem hormonu relaksyny. Poród siłami natury to kolejny czynnik, który prowadzi do ich osłabienia i rozluźnienia. Przemęczone i słabe mięśnie Kegla mogą przyczynić się do tego, że zaczniesz bezwiednie oddawać mocz podczas kaszlu, śmiechu, kichania lub ćwiczeń. Regularne wykonywanie ćwiczeń w ciąży, mających na celu ich wzmocnienie pozwoli ci uniknąć tych problemów, a także sprawi, że będziesz bardziej świadoma ich istnienia podczas 2. fazy porodu, kiedy należy je kontrolować.

Zacznij ćwiczenia już na początku ciąży

Najlepiej rozpocznij ćwiczenia, gdy tylko dowiesz się, że jesteś w ciąży. Ćwicz przez cały okres jej trwania, a także po porodzie, by odzyskać ich napięcie. Kobiety powinny ćwiczyć mięśnie Kegla przez całe swoje życie, by uchronić się przed mimowolnym oddawaniem moczu. Ten problem, jak wynika z badań, dotyczy nie tylko kobiet, które rodziły.

Jak ćwiczyć

Usiądź wygodnie, rozluźnij i rozstaw nieco kolana. Wyobraź sobie, że desperacko próbujesz nie dopuścić do oddania moczu. Zaciskając mięśnie otaczające kość ogonową, powinnaś poczuć, jak się poruszają. Nie unoś pośladków i nie poruszaj nogami.

Ćwicz w ubikacji, siedząc na sedesie. Ściśnij mocno mięśnie, którymi próbowałaś powstrzymać strumień moczu i wyobraź sobie, że unoszą się w taki sam sposób jak winda wjeżdża na górę.

Wyobraź sobie, że próbujesz utrzymać tampon w pochwie, używając mięśni dna macicy.

W każdym z powyższych przypadków szybko rozluźnij mięśnie i powtórz ćwiczenie. Powtórz ćwiczenie po 10 razy, 5 razy dziennie.

Najlepszą rzeczą w wykonywaniu tych ćwiczeń jest to, że możesz je robić wszędzie i o każdej porze dnia. Konsekwentne ich wykonywanie zaowocuje w późniejszych latach.

Tagi: ćwiczenie mięśni dna macicy, ćwiczenie mięśni Kegla, mięśnie Kegla, ćwiczenia w ciąży, ćwiczenia w połogu, ćwiczenia po porodzie, wysiłkowe nietrzymanie moczu

Podobne artykuły:

  • W oczekiwaniu na poród

    W oczekiwaniu na poród

    Jesteś już w 8. miesiącu ciąży - coraz trudniej się poruszać, wydaje ci się, że już zawsze będziesz w ciąży. Częste wizyty w toalecie, obrzęki, zadyszka - spokojnie, już niedługo. W ... Więcej »

  • Ćwiczenia z maluszkiem

    Ćwiczenia z maluszkiem

    Chcesz jak najszybciej zacząć ćwiczyć, by pozbyć się ciążowych kilogramów, ale z drugiej strony zależy ci, by każdą wolną chwilę spędzać z dzieckiem. Na szczęście możesz te dwie ... Więcej »

  • Ciąża wysokiego ryzyka

    Ciąża wysokiego ryzyka

    Ciążą wysokiego ryzyka określa się każdą ciążę, która przebiega nieprawidłowo lub ciążę u chorej kobiety. Do najczęstszych chorób zagrażających ciąży należy nadciśnienie, Więcej »

  • Ciąża w łóżku

    Ciąża w łóżku

    Ciąża to nie choroba, ale czasem musisz poleżeć w łóżku, albo po prostu odpocząć, by uniknąć pewnych komplikacji. Najczęściej na początku lub pod koniec ciąży. Sprawdź, kiedy to ... Więcej »

Komentarze

  1. dora27 8 lutego 2012, 16:44

    ja to ćwiczę i bardzo pomaga :) polecam :)

  2. Kasienka3b 14 lutego 2012, 22:34

    Ja cwicze jak mi sie o nich wspomni ;p Ale na poczatku ciazy regularnie je cwiczylam :D