Poleć znajomym

Bezpieczne ćwiczenia w ciąży

Autor: , 31 lipca 2013 w Ciąża, Komentarze (6) »

Ćwiczenia fizyczne są dobre dla każdego i w każdym wieku. Są też dobre, a nawet wskazane dla przyszłej mamy. No właśnie, to wie każdy. Jednak przed wyruszeniem na ścieżkę zdrowia skonsultuj się ze swoim lekarzem.

Najpierw rozgrzewka

Jeśli ćwiczyłaś regularnie przed zajściem w ciążę, to możesz dalej spokojnie kontynuować to teraz. Jeżeli zamierzasz dopiero teraz, to początki powinny być bardzo ostrożne – 10 minut rozgrzewki i 5 minut ćwiczeń. Na początek to wystarczy. Po kilku dniach możesz wydłużać czas i intensywność ćwiczeń. Przed każdymi ćwiczeniami ważnym elementem jest rozgrzewka. Zapobiega ona niebezpiecznemu uszkodzeniu mięśni, przyspieszeniu tętna oraz kontuzjom. Gimnastyka powinna zakończyć się ćwiczeniami relaksująco-oddechowymi. Należy więc, po biegu spacerować około 5 minut, po pływaniu rozluźnić się przy brzegu basenu.

Czas ćwiczeń

Za krótkie ćwiczenia nie przyniosą nam oczekiwanych efektów, a za długie mogą być zbyt męczące. Gimnastyka powinna trwać około 30 minut. Jeśli uprawiałaś sport przed ciążą, to oczywiście możesz ćwiczyć o wiele dłużej, o ile nie ma przeciwwskazań. Jeśli możesz sobie na to pozwolić, to można dzielić ćwiczenia na kilka etapów. Wówczas mięśnie lepiej pracują,a my się nie przemęczamy.

Ostrożnie z niektórymi ćwiczeniami

Nie wszystkie tradycyjne ćwiczenia mogą być wykonywane w ciąży. Należą do nich wszystkie te, które wymagają leżenia na plecach po czwartym miesiącu ciąży, wywołują ucisk na mięśnie brzucha. Na przykład ćwiczenia mięśni brzucha poprzez przechodzenie z pozycji leżącej do siedzącej czy podnoszenie obu nóg, może sprawić, że do pochwy przedostanie się powietrze. Nie należy również wykonywać tzw. mostka, stania na ramionach, podciągania kolan do klatki.

Zachowaj umiar

Nigdy nie należy się przemęczać. Chemiczne produkty takiego wysiłku, które znajdują się we krwi, są szkodliwe dla dziecka. Gdy tylko poczujesz ból lub nadmierne pocenie się, to sygnał, że należy zwolnić tempo. Ćwiczenia powinny być przyjemnością, a nie uczuciem wycieńczenia. Wsłuchaj się we własny organizm, on sam da ci znać kiedy przerwać. Jeżeli podczas ćwiczeń poczujesz ból w pleców, miednicy, kurcz lub kujący ból, zawroty głowy, utratę tchu, skontaktuj się z lekarzem.

Również bardzo niebezpieczne jest podniesienie temperatury ciała, gdyż upośledzony jest dopływ krwi do macicy na rzecz zwiększenia ukrwienia skóry, co służy ochłodzeniu ciała. Nie należy korzystać z sauny, gorących kąpieli, ćwiczyć w nagrzanych pomieszczeniach lub w upalne dni na dworze. Noś lekkie i przewiewne ubrania, dostosowane do pory i temperatury.

Ostatni trymestr

Choć słyszałaś o zawodniczkach, które do ostatnich dni biegały i uprawiały sport zawodowo, to dla większości kobiet lepiej będzie ograniczyć intensywność ćwiczeń. W ostatnim miesiącu lepsze będą spacery, rozciąganie, marsz.

Tagi: ćwiczenia w ciąży, gimnastyka w ciąży, ciąża

Podobne artykuły:

  • Waga w ciąży

    Waga w ciąży

    Przybieranie na wadze w ciąży jest sytuacją zupełnie normalną, choć trzeba powiedzieć, że jedne kobiety tyją więcej, inne mniej. Trzeba więc utrzymywać odpowiednią masę ciała, aby po ... Więcej »

  • Sposoby na nudności w ciąży

    Sposoby na nudności w ciąży

    Nudności są jednym z pierwszych objawów ciąży. Dokuczają około ¾ ciężarnym kobietom. Jak sobie z nimi poradzić? Więcej »

  • Ciąża pozamaciczna

    Ciąża pozamaciczna

    Ciążą pozamaciczną (ektopową) nazywamy rozwój płodu poza jamą macicy. Najczęstszymi miejscami, gdzie może rozwinąć się ciąża pozamaciczna są: jajowody, jajniki, szyjka macicy a także ... Więcej »

  • Ciąża wysokiego ryzyka

    Ciąża wysokiego ryzyka

    Ciążą wysokiego ryzyka określa się każdą ciążę, która przebiega nieprawidłowo lub ciążę u chorej kobiety. Do najczęstszych chorób zagrażających ciąży należy nadciśnienie, Więcej »

Komentarze

  1. ewa.g (Gość) 22 sierpnia 2013, 19:47

    Najważniejsze jest by nie izolowac męża podczas ciąży i badań u ginekologa bo wpływa to potem na relacje międzi partnerami.Ja męża mam zawsze podczas każdego badania u ginekologa przy sobie nawet na fotelu bo intymność to ja i mąż a nie ja i ginekolog!!Mąż wspierał porody do tego zalecił P.Prof osłuchiwanie uchem tętna płodu kilka razy dziennie b o usg to PROMIENIOWANIE! Do tego każed badanie ginekologiczne jest ryzykiem zakazeń dlatego raz ginekolog stwierdził ciążę i do porodu nie było pchania łap do pochwy by nie ingerować!!A mamy prawo do obecniści podczas badań i zabiegów nawet w szpitalu ust 2008 r art 21 Prawo Pacjenta,gdy wyproszą to płaci placówka odszkodowanie pacjentowi!!

  2. ewa.g (Gość) 22 sierpnia 2013, 19:48

    Najważniejsze jest by nie izolowac męża podczas ciąży i badań u ginekologa bo wpływa to potem na relacje międzi partnerami.Ja męża mam zawsze podczas każdego badania u ginekologa przy sobie nawet na fotelu bo intymność to ja i mąż a nie ja i ginekolog!!Mąż wspierał porody do tego zalecił P.Prof osłuchiwanie uchem tętna płodu kilka razy dziennie b o usg to PROMIENIOWANIE! Do tego każed badanie ginekologiczne jest ryzykiem zakazeń dlatego raz ginekolog stwierdził ciążę i do porodu nie było pchania łap do pochwy by nie ingerować!!A mamy prawo do obecniści podczas badań i zabiegów nawet w szpitalu ust 2008 r art 21 Prawo Pacjenta,gdy wyproszą to płaci placówka odszkodowanie pacjentowi!!

  3. Ewelina (Gość) 11 grudnia 2013, 10:58

    USG jest badaniem całkowicie bezpiecznym w ciąży, nie rozumiem więc Twojego przesłania. W ogóle Twój cały komentarz zakrawa o jakieś średniowiecze.

  4. Basieniazy (Gość) 12 marca 2015, 15:20

    Polecam gimnastykę dla kobiet w ciąży, ale również po porodzi, którą oferują Cudne lata w Krakowie na Ruczaju. Dysponują różnorodnymi sprzętami, przez co zajęcia nie są monotonne nawet jeśli chodzisz kilka razy w tygodniu. Ciekawa alternatywa to gimnastyka z elementami jogi, bardzo fajna propozycja. Zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku. Prowadzące to fizjoterapeutka oraz koordynatorka klubów fitness największej sieci w Krakowie. Bardzo profesjonalna kadra. Trzeba się zapisywać, bo minimum gwarantujące odbycie się zajęć to 4 osoby. Ja polecam, jestem zadowolona.

  5. Mariolaaa 23 maja 2015, 17:37

    Drogie Panie!
    Bardzo proszę o poświęcenie mi chwilę czasu i pomoc w staniu się Magistrem :) :) :)

    Jestem studentką fizjoterapii i prowadzę badania ankietowe mające na celu sprawdzić wpływ aktywności fizycznej oraz zajęć Szkoły Rodzenia, jeśli brała Pani w nich udział na poziom stresu u ciężarnych. Ankieta jest anonimowa i rozwiązanie jej zajmuje około 10 min. Jeżeli w aktualnej ciąży nie uczestniczyła Pani w zajęciach SR, nie musi Pani odpowiadać na pytania od 15 do 24, będzie krócej :)


    Link do ankiety: http://www.ankietaplus.pl/s/70814ATM

    Pozdrawiam i życzę dużo radości z maluchów!

  6. rampa 8 lipca 2017, 13:56

    ćwiczenia są bardzo dobrym sposobem żeby uelastycznić trochę skórę. dla mnie w czasie ciąży ruch to była podstawa, jeszcze do tego stosowałam kosmetyki z serii mamas i nie mam problemu z żadnymi rozstępami