Poleć znajomym

Aktywność fizyczna w ciąży

Autor: , 13 maja 2010 w Ciąża, Komentarze (4) »

Twoja aktywność w ciąży nie powinna ograniczać się do przemieszczania z kanapy na fotel. Możesz spacerować, uprawiać nordic walking, tańczyć, pływać, gimnastykować się - każdy ruch sprzyja twojej kondycji fizycznej jak i psychicznej.

Gimnastyka doskonale wpływa na psychikę kobiety. Szybko poprawia nastrój, łagodzi rozdrażnienie, pomaga wrócić do równowagi emocjonalnej. Każda forma ruchu usprawnia działanie układu kostno-stawowo-mięśniowego i powoduje dotlenienie przyszłej mamy i dziecka. Aktywność fizyczna pozwala też utrzymać w normie masę ciała, a po porodzie ułatwi szybki powrót do zgrabnej sylwetki. Ruch łagodzi również wiele dolegliwości ciążowych. Poprawia perystaltykę jelit i ukrwienie wszystkich narządów. Ogranicza też ryzyko pojawienia się hemoroidów i żylaków.

Jakie ćwiczenia

Jeśli prze zajściem w ciążę nie uprawiałaś żadnego sportu, to zacznij od spacerów lub pływania, które odciąży kręgosłup. Można też zapisać się na specjalne ćwiczenia dla kobiet w ciąży. Jeśli w najbliższej okolicy nie ma takich zajęć, może ćwiczyć sama w domu, najlepiej 3 razy w tygodniu po 30 minut. Mogą to być ćwiczenia np. na piłce. Usiądź na piłce i bardzo delikatnie podskakuj - ćwiczenie to zwiększa ruchliwość odcinka krzyżowo-lędźwiowego kręgosłupa i zmniejsza nacisk na dyski, przez co odciąża tę okolicę. Poprawia również kondycję i pobudza przepływ krwi do serca. Następne ćwiczenie to: usiądź po turecku spokojnie oddychaj i wykonuj skręty szyją - ćwiczenie to rozluźnia kark, mięśnie miednicy, łagodzi nacisk na stawy nóg. Możesz też wykonywać tzw. kołyskę i inne znane ćwiczenia. Ważne by wykonywać je spokojnie, panując na oddechem i wdechem. Przyda się to już przy samej akcji porodowej. Jeśli lekarz nie widzi przeciwwskazań możesz uprawiać jogę, stretching, pilates, aerobik lub tańczyć. Pamiętaj, że należy przerwać ćwiczenia zawsze wtedy, gdy tylko poczujesz się nimi zmęczona.

W pierwszym trymestrze, jeśli tylko nie ma przeciwwskazań, możesz ćwiczyć bez obaw, gdyż dziecko jest chronione przez mięśnie macicy. Trymestr drugi jest najlepszy dla kobiety w ciąży i może osiągnąć w nim szczyt swojej formy fizycznej. W tym okresie wszelkie rodzaje aktywnego wypoczynku sprawiają przyszłej mamie najwięcej radości. Ten czas wykorzystaj na przygotowanie organizmu do porodu i jak najwięcej ruszaj się, najlepiej na świeżym powietrzu. W trzecim trymestrze, musisz trochę zwolnić. Niech to będą raczej ćwiczenia rozluźniające, relaksujące i długie spacery

Tagi:

Podobne artykuły:

  • Jak uniknąć rozstępów w ciąży?

    Jak uniknąć rozstępów w ciąży?

    Najczęściej pojawiają się na brzuchu, biuście i biodrach na skutek uszkodzenia tkanki łącznej skóry, podczas przybierania na wadze. Skłonność do powstawania rozstępów jest cechą ... Więcej »

  • Ciąża na sportowo

    Ciąża na sportowo

    Aktywność fizyczna w czasie ciąży to nie tylko lepsze przygotowanie do porodu, to również lepsze samopoczucie i zminimalizowanie dolegliwości w tym trudnym okresie. Więcej »

  • Hemoroidy w ciąży - jak leczyć

    Hemoroidy w ciąży - jak leczyć

    Dolegliwości hemoroidalne pojawiają się zwykle w III trymestrze ciąży. Nie są niebezpieczne dla płodu, ale sprawiają duży dyskomfort ciężarnej. Niestety nie wszystkie metody leczenia ... Więcej »

  • Jak przygotować się do ciąży?

    Jak przygotować się do ciąży?

    Jeśli rozsądnie podchodzisz do kwestii potomstwa, wykorzystaj czas przed zajściem w ciążę na odpowiednie przygotowanie i przetestowanie organizmu. Podpowiadamy jak to zrobić. Więcej »

Komentarze

  1. krakowska21 (Gość) 11 kwietnia 2011, 11:28

    Ćwiczenia - kapitalna sprawa :)

  2. mikusiowa 26 lipca 2011, 11:35

    O co to to nie ma mowy. U mnie jedyna formą cwiczeń był spacer na reszę bym sie chyba nie zdecydowała. Może ewentualnie basen ale poza tym to nic.

  3. sysia 4 października 2011, 22:28

    Najlepszą aktywność w łóżku wieczorem heheeh

  4. dora27 11 października 2011, 8:58

    spacery polecam, pracują wtedy wszystkie mięśnie :) ja dzięki temu czuję się fantastycznie! :)