Poleć znajomym

Aktywna ciąża - 3 korzyści dla dziecka

Autor: , 18 czerwca 2014 w Fit Mama, Komentarze (13) »

Potrzebujesz motywacji do ćwiczeń? Oto ona: łagodny trening cardio służy nie tylko ciężarnej, ale również rozwijającemu się dziecku.

W ciąży można przyjąć prostą zasadę – cokolwiek robisz dla siebie, robisz również dla swojego maleństwa. Jeśli stosujesz zbilansowaną dietę, dziecko otrzymuje komplet składników odżywczych. Kiedy się uśmiechasz, szkrab natychmiast odczuwa korzyści z krążących w twoim ciele endorfin. A gdy wzmacniasz swoje serce energicznym spacerem, maleńkie, bijące w tobie serduszko też staje się silniejsze.

Wykonywanie odpowiednio dostosowanych ćwiczeń w pierwszym trymestrze, gdy formuje się łożysko, pobudza produkcję naczyń krwionośnych, zwiększając możliwość wymiany składników odżywczych między matka a dzieckiem. Później regularna aktywność przyszłej mamy niesie za sobą następujące korzyści dla malucha:

Lepiej rozwinięty mózg

W 2013 roku na Uniwersytecie w Montrealu przeprowadzono badanie, w którym oceniono rozwój kognitywny dwóch grup niemowląt. W jednej znalazły się dzieci kobiet, które w trakcie ciąży 3 razy w tygodniu podejmowały przynajmniej 20-minutowy, średnio intensywny wysiłek aerobowy (np. marsz, jogging, pływanie), a w drugiej dzieci kobiet, które nie ćwiczyły w ogóle.

By określić stopień rozwoju funkcji poznawczych, naukowcy zbadali, jak mózgi miesięcznych niemowląt reagują na dźwięk. Okazało się, że mózgi dzieci, których matki ćwiczyły w trakcie ciąży wykazywały bardziej zaawansowane funkcje niż mózgi dzieci w drugiej grupie. Aktualnie trwają badania, które mają odpowiedzieć na pytanie, czy taka przewaga jest trwała, a jeśli tak, czy przekłada się na inne sfery rozwoju dziecka.

Zdrowsze serce

W 2011 roku w Kansas City naukowcy zbadali czynność serca grupy ciężarnych i ich nienarodzonych jeszcze dzieci. Odkryto wtedy, że ćwiczenia aerobowe wpływają na maluchy tak samo jak na ich mamy. Dzieci kobiet, które ćwiczyły przynajmniej 30 minut 3 razy w tygodniu miały niższe tętno (co świadczy o wydajniejszej pracy serca) zarówno w łonie matki, jak i miesiąc po urodzeniu. Zaobserwowano u nich również zwiększoną zmienność rytmu zatokowego, co wskazuje na to, że ich serduszka były lepiej kontrolowane przez układ nerwowy. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

Zdrowsza waga urodzeniowa

Regularna aktywność fizyczna w trakcie ciąży zapobiega nadmiernemu przybieraniu na wadze, które nie tylko wiąże się z dyskomfortem (bóle kręgosłupa, obrzęki, trudniejszy poród, dłuższa rekonwalescencja po rozwiązaniu), ale może również stanowić zagrożenie dla zdrowia matki i dziecka.

Nadwaga w czasie ciąży grozi nadciśnieniem, zaburzeniami krążenia (czyli zaburzeniami dopływu krwi ze składnikami odżywczymi do dziecka) oraz cukrzycą ciążową. Wszystkie te dolegliwości mogą znacząco zmniejszać lub zwiększać masę urodzeniową dziecka, a to z kolei może mieć trwałe konsekwencje. Niektórzy lekarze wierzą, że nadwaga u noworodka to niemal gwarancja problemów z utrzymaniem prawidłowej wagi w dorosłym życiu.


W większości przypadków ciąża nie wyklucza aktywności fizycznej, ale nie zapominaj, że podlegasz pewnym ograniczeniom. Nawet jeśli twój lekarz pozwoli ci na dość intensywny wysiłek fizyczny, a ty wciąż jesteś w świetnej formie, zachowaj ostrożność. W wyniku zmian hormonalnych ścięgna otaczające i łączące stawy stają się miększe i tym samym bardziej podatne na kontuzje, a rosnący brzuch może zaburzać poczucie równowagi.


Przykłady ćwiczeń wzmacniających, które możesz wykonywać w domu

Tagi: ćwiczenia w ciąży, aktywna ciąża, rozwój dziecka, ciąża

Podobne artykuły:

  • Rozwój dziecka - miesiąc dwunasty

    Rozwój dziecka - miesiąc dwunasty

    Pierwszy krok naszego malucha to bardzo duże przeżycie dla rodziców, jak i samego dziecka. Chociaż w postawie pionowej większe przestrzenie przemierza jeszcze na czworaka, to bardzo chętnie ... Więcej »

  • Dziwne zachowania dziecka podczas snu

    Dziwne zachowania dziecka podczas snu

    Rodzice często bez końca wpatrują się w swoje nowo narodzone skarby – z obezwładniającej miłości, ale nierzadko też z paraliżującego strachu. Niektórzy rezygnują ze snu, by śledzić ... Więcej »

  • Co powinnaś wiedzieć na temat spacerów w zimie

    Co powinnaś wiedzieć na temat spacerów w zimie

    Wiele matek w obawie o zdrowie swojej pociechy nie wychodzi zimą na spacer, zwłaszcza kiedy jest większy mróz . To wielki błąd, gdyż mróz zabija zarazki, a zimowe spacery uodporniają dzieci. Więcej »

  • Drzemka jest niezbędna

    Drzemka jest niezbędna

    Małe dziecko potrzebuje odpoczynku w ciągu dnia. W tym czasie regeneruje siły i układa w pamięci to, czego nauczył się podczas zabawy. Co jednak zrobić, gdy smyk nie chce nawet zmrużyć oka? Więcej »

Komentarze

  1. ZostanRodzicem 25 września 2014, 18:40

    Regularne ćwiczenia np. w postaci spaceru zdecydowanie poprawiają krażenie a co za tym idzie również wpływają na gospodarowanie węglowodanami dzięki czemu łatwiejsze jest utrzymanie pożadanego poziomu glukozy np. po posiłku ( dla kobiet w ciąży docelowo

  2. ZostanRodzicem 25 września 2014, 18:41

  3. anka (Gość) 1 października 2014, 17:52

    dla mnie najprzyjemniejsze zawsze byly cwiczenia na basenie, juz przed ciaza czesto plywalam, wiec w czasie ciazy nie zrezygnowalam z tej aktywnosci, jedynie ja troszke zmniejszylam, ginekolog zawsze mi mowil ze dobrze robie, ze regularnie plywam, kazal tylko zawsze dokladnie myc okolice intymne i zazywac probiotyki ginekologiczne, zeby nie zlapac infekcji, stosowalam provag, chyba mnie uratowal ;) bo infekcji nie bylo!

  4. zając (Gość) 7 kwietnia 2015, 14:19

    u mnie niestety grupę dla kobiet w ciąży założyli jak już urodziłam ...a szkoda bo pewnie bym chodziła na zajęcia.

  5. Kinia995 21 maja 2015, 21:12

    Na mój poród pozytywnie wpłynęły ćwiczenia wykonywane w czasie ciąży. Urodziłam zdrowego syna w 13 minut :)

  6. zyta (Gość) 16 lipca 2015, 8:17

    Przez całą ciąże chodziłam trzy razy w tygodniu na basen. Przytyłam tylko 8 kg, których już po dwóch miesiącach od porodu nie miałam. Zaraz po urodzeniu razem z synkiem uczęszczaliśmy na basen, zajęcia w wodzie dla niemowlaków bardzo miło wspominam, synek również był zachwycony. Jedyny problem to infekcje intymne, u mnie sprawdzał się i do tej pory sprawdza provag żel, smarowałam okolice intymne żelem przed i po pływaniu, odpukać żadnych problemów intymnych nie miałam.komentarz*

  7. emilcia 30 października 2015, 10:04

    najczesciej duzo spacerowalam oraz masowalam cialo szczotka z naturalnego wlosia Brista.. ujedrnialam swoje cialo, dzieki czemu nie mam rozstepów

  8. mateusz_ppn 26 marca 2016, 0:50

    moja zona cwiczyla glownie na pilce i nie wyobrazala sobie czegos innego, do tego kinsyotaping na brzuch

  9. natka889 19 sierpnia 2016, 15:24

    Generalnie ćwiczenia lekkie, czy spacery bardzo korzystnie wpływają na dziecko. Nie można zasiąść przed telewizorem i mówić, że nogi puchną, plecy bolą...bo nic z tego dobrego nie wyniknie. Po za tym jeżeli kobieta jest aktywna w czasie trwania ciąży, to nawet poród jest łatwiejszy. Wiadome nikt nie karze robić nie wiadomo czego i gór przenosić. Ale warto pamiętać o ruchu! :-)

  10. loozik1 25 października 2016, 10:36

    Ja polecam wszystkim mamusiom te ćwiczonka!
    http://lifebow.com/5-cwiczen-ktore-mozesz-wykonywac-w-trakcie-ciazy,120.html

  11. Werra400 (Gość) 18 czerwca 2017, 15:16

    Dziewczyny odchudzanie proponuje zaczac od motywacji, jak chcecie cos na motywacje, poszukajcie sobie w google; odchudzanie przed i po by sasetka

  12. kamilank 20 czerwca 2017, 9:34

    też wydaje mi się, że ćwiczenia na basenie są najlepsze ;) Ale oczywiście nie każdy lubi basen. Dlatego inne ćwiczenia też są spoko

  13. iwona_78 8 sierpnia 2017, 21:56

    Oj tak ćwiczenia na basenie to było coś. Mi pomagała jakakolwiek aktywność zwłaszcza na zaparcia, bo dosłownie na każdym kroku miałam z tym problem. A wiadomo że trochę ruchu pobudzało metabolizm. Więc była to moja alternatywa dla dicopeg 10g który ratował w sytuacjach awaryjnych. Jeszcze przed ciążą chodziłam na jogę. Rozciąganie naprawdę świetnie wpływało na przebieg ciąży. Chodziłam na zajęcia chyba jeszcze w 7 mscu. Naprawde super się czułam