Poleć znajomym

19 tydzień ciąży

Autor: , 6 lipca 2010 w Kalendarz ciąży, Komentarze (121) »

Twój organizm zatrzymuje dużo wody, dlatego też ręce i stopy mogą puchnąć. Nacisk na układ nerwowy powoduje z kolei skurcze i drętwienia. Dziecko reaguje na dźwięk, ruch, dotyk i światło. Dużo więcej się rusza i możesz już to zarejestrować samodzielnie. Mózg dziecka i cały jego układ nerwowy jest już mocno rozwinięty.

Jak zmienia się Twoje ciało?

Niektóre kobiety w ciąży zauważają, że ich stopy powiększyły się. Przyczyną takiej sytuacji jest zatrzymanie znacznej ilości wody w organizmie i ogólne rozluźnienie więzadeł. Jeśli i Ciebie spotkała zmiana numeru stopy, to niestety będziesz musiała się do tego przyzwyczaić, ponieważ najczęściej jest ona trwała.

Co możesz odczuwać?

Mogą Cię spotkać skurcze oraz drętwienie nóg i rąk. Ta dolegliwość jest dosyć powszechna, choć trudno powiedzieć, jaka jest jej przyczyna. Najczęściej skurcze i drętwienia występują w nocy.

Rozwój dziecka

Dziecko zaczyna reagować na dźwięk, ruch, dotyk i światło. Jest o wiele bardziej świadome istniejącego, zewnętrznego świata, niż wcześniej. Jeśli usłyszy hałas może podskoczyć, lub poruszyć się mocno ze strachu. W mózgu Twojego dziecka, który połączony jest z mięśniami z pomocą nerwów, rosną miliony zupełnie nowych komórek. Dzięki temu jest ono w stanie bardziej kontrolować to, co robi. Co ciekawe, w jego ciele występuje dokładnie taka sama liczba komórek nerwowych, jak u Ciebie. Na tym etapie ciąży zaczyna rozwijać się system regulacji temperatury, zaś w okolicach klatki piersiowej, szyi i pachwin, zaczyna odkładać się substancja, zwana brązową tkanką tłuszczową. Łożysko ochraniające dziecko i dostarczające mu niezbędnych składników odżywczych, ma taką samą wielkość jak ono samo.

Jak teraz wyglądam?

Moje uszy już nie przylegają płasko do głowy, tylko lekko odstają. Pod zawiązkami moich zębów mlecznych zaczynają powstawać zawiązki zębów stałych. Skórę na całym ciele mam pomarszczoną i pokrywa ją woskowata substancja, zwana mazią płodową. Wydzielają ją moje gruczołowy łojowe. Maź chroni moje ciałko przed wodą i infekcją. Mam już 20 cm długości, jeśli wyprostuję nóżki i ważę około 180-230 gram.

Zgadnij, co robię?

Kopię już coraz częściej, ale moja mała stópka rzadko kiedy jest odczuwalna przez Ciebie. Potrafię dobrze kontrolować swoje ruchy, używając do tego celu stawów. Uderzam rączkami zaciśniętymi w pięści o wszystko, co mnie otacza. Muszę dużo ćwiczyć, aby rozwijać mięśnie. Umiem już zmieniać wyraz twarzy.

Odpowiadamy na pytania:

Kiedy zacznę czuć ruchy dziecka? Jak to się będzie objawiało?

Niektóre kobiety mogą już w tym miesiącu poczuć pierwsze ruchy dziecka. Te, które już wcześniej rodziły mogą rozpoznać ruchy nawet w 16. miesiącu. Jednak większość kobiet dopiero ok. 22. tygodnia ciąży czuje delikatne kopnięcia i poruszanie wewnątrz brzucha. W 19. tygodniu ciąży twoje dziecko jest w dalszym ciągu stosunkowo małe, dlatego czasem możesz nie czuć zbyt wiele. Stopa, która wykonuje te kopniaki nie ma więcej jak 2 cm, maleńka jest także rączka, która już teraz może się jednak zaciskać w pięść i uderzać o ścianki macicy.

Na ogół kobiety w ciąży wyczuwają pierwsze ruchy dziecka jako delikatne łaskotanie w dole brzucha, bulgotanie, przesuwanie lub popukiwanie w jednym miejscu (drobne kopniaczki). Niektórzy porównują je do trzepotu skrzydeł motyla, gdyż jest równie delikatne i subtelne. Nie martw się jednak, jeśli nie odczuwasz jeszcze ruchów dziecka. Wkrótce będą one silniejsze i zdecydowane, czasami nawet bolesne, ale jakże przyjemne. Postaraj się wyobrazić sobie dziecko wewnątrz ciebie, co robi, jak się porusza, czy się bawi czy śpi. To pozwoli ci łatwiej rozpoznać jego obecność w twoim ciele i nie pomylić jej z fizjologiczną przemianą materii.

Moje stopy nagle się powiększyły o rozmiar. Czy to normalne?

Tak. U niektórych kobiet w czasie ciąży, około 19 miesiąca, a nawet wcześniej, zaczyna dochodzić do zatrzymania wody w organizmie oraz rozluźnienia wiązadeł. To powoduje wzrost stopy, czasami już nieodwracalny. Większy rozmiar zostaje nawet po ciąży, co wcale nie oznacza, że stopa będzie spuchnięta i obrzmiała. Pijąc mniej nie wpłyniesz na jej zmniejszenie, dlatego odradzamy taką praktykę. Wręcz przeciwnie, zalecamy picie dużych ilości wody, która naturalnie będzie filtrowała organizm i usuwała z niego nadmiar soli, która często jest przyczyną zastoju wody w organizmie. Jeśli chcesz ulżyć stopom, ogranicz ilość soli w swojej diecie i stosuj łagodne balsamy chłodzące do pielęgnacji spuchniętych stóp.

Czy brak ochoty na seks w czasie ciąży jest normalny?

To jest normalne, ale też zależy od kobiety. Nie należy się zbytnio przejmować, gdy tej ochoty nam brakuje lub gdy mamy jej aż nadto. Odczucia seksualne mogą się zmieniać na różnych etapach ciąży. Na początku, gdy męczą mdłości i zmęczenie organizmu daje się we znaki, brak ochoty na seks jest jak najbardziej na miejscu i partner powinien wykazać zrozumienie w tej kwestii. W pierwszym trymestrze zdecydowanie trudno jest czerpać radość ze współżycia.

W kolejnych miesiącach sytuacja może się jednak poprawić, chociaż nie musi. W II i III trymestrze problemem może być powiększający się brzuch, który utrudnia ulubione pozycje seksualne. Czasami także przeszkadza świadomość, że nosisz w sobie dziecko. Zarówno tobie, jak i partnerowi. W tym drugim przypadku ty również powinnaś zrozumieć jego uczucia. Istnieją jednak inne formy okazywania sobie wzajemnej miłości niż seks, dlatego nie ograniczajcie swoich wzajemnych relacji jedynie do kontaktu cielesnego. Zawsze też możecie się poprzytulać, popieścić, zrobić wspólny masaż.

Zobacz filmy jak rośnie brzuch w ciąży

Kalendarz ciąży - wybierz tydzień:

Komentarze

  1. Karolina (Gość) 29 września 2010, 15:32

    Jestem właśnie w 19stym tygodniu ciąży i czasami wydaje mi się, że czuję już ruchy mojego maleństwa, tak jakby coś we mnie bulgotało :)

  2. Ania (Gość) 2 października 2010, 1:21

    Ja tez jestem w 19-tym tygodniu ciazy, a pierwsze 'bulgotanie', a raczej delikatne musniecia poczulam juz ok.2 tygodni temu. Niesamowite uczucie! :) Teraz czuje coraz silniejsze ruchy, czasem nawet male kopniaczki. Pozdrawiam wszystkie przyszle mamy!!!

  3. czarnulka (Gość) 4 października 2010, 19:40

    witam wszystkie przyszle mamusie ;P JA poczułam pierwsze kopniaki w 19 tyg.a teraz to juz coraz bardziej ,jest to bardzo miłe uczucie,,,pozdrawiam

  4. zdzisia (Gość) 6 października 2010, 10:52

    ja poczułam bulgoty już 2 tygodnie temu, a teraz kopnięcia, szczególnie wieczorem jak się położę :) zdrowia wszystkim życzę

  5. anna (Gość) 6 października 2010, 12:19

    jestem w 19 tygodniu ciąży i maleństwo kopie już od dwóch tygodni, bulgotanie czułam w 16 tc.najczęściej kopie rano koło 8 potem koło 15 no i wieczorem. Pozdrawiam mamusie w 19 tc.

  6. Basia (Gość) 3 listopada 2010, 6:55

    Jestem w 19 tygodniu i od paru dni już na dobre mój maluszek kopie :-) najczęściej rano i wieczorem :-) wcześniej nie odczuwałam tego tak bardzo,ale teraz już wiem, że mój skarb się kręci :-) pozdrawaim wszystkie przyszłe mamy!

  7. |Evenilla (Gość) 3 listopada 2010, 22:40

    Witajcie drogie ciezarowki, ja tez jestem w 19tc. Maluszek kreci sie i wierci. Pierwsze ruchy czulam juz w 14tc. Dodam ze to moja druga ciaza. Dzis dowiedzialam sie ze bede miala drugiego synka. Ciesze sie bardzo! Pozdrawiam przyszle mamuski!

  8. Monika (Gość) 21 listopada 2010, 16:15

    hej!Obecnie jestem w 18 tygodniui 5 dni(mam ciaze zagrozona i wiekszosc czasu leze,ale od tygodnia czuje juz ruchy mojego Skarbka,a uwiezcie ze strasznie sie kreci :) czasem zapodaje serie kopniaczkow,Pozdrawiam wszystkie przyszle mamy :)

  9. Marta (Gość) 30 listopada 2010, 10:52

    A ja nic nie czuję! Jestem w 19tym tyg i nic. Brzuch mi rośnie, nawet przytyłam trochę za bardzo, ale nic nie czuję. Czasem mam takie jakby puknięcia, ale wydaje mi się, że to prawie na pewno gazy w jelitach.

  10. Izula (Gość) 10 grudnia 2010, 9:59

    mój malutki synek wierci się straszliwie, szczególnie wieczorem gdy się już położę, wtedy nie daje mi spokoju. z córeczką długo nie wyczuwałam żadnych ruchów, ale za to potem dała mi nieźle popalic ;) więc bez obaw mamusie: u każdej jest inaczej, nie ma schematu

  11. BASIA (Gość) 10 grudnia 2010, 11:14

    Witajcie!Ja także jestem w 19 tyg, a ruchy czuję od końca 16 tyg. Na początku oczywiście było tylko bulgotanie, ale teraz są już dużo mocniejsze i czuje je na swoich dłoniach. Płci maleństwa jeszcze nie znam ale 22-go mam usg 4d więc jeśli moje szczęście zechce pokazać co kryje między nóżkami to się dowiem. Pozdrawiam!!!

  12. Ola (Gość) 14 grudnia 2010, 17:25

    A ja też zaczęłam 19tc i mam bliźniaki. 2 chłopaków. A nie czuje jescze nic :(

  13. Marzena (Gość) 15 grudnia 2010, 15:32

    Mi zaczął się 19 tydzień, ale nie czuję jeszcze ruchów maluszka;( troszkę sie nie pokoję. Pozdrawiam was

  14. ania (Gość) 17 grudnia 2010, 17:44

    witajcie dziewczyny właśnie zaczął mi się 19 tydz :) bulgotanie czuję już od tyg ale czekam na mocniejsze kopniaczki żeby poczuć że to na pewno dzidzia :)

  15. Wiola (Gość) 8 stycznia 2011, 16:01

    Witam ja taż jestem w 19tydoniu :-) i mam nadzieje ze bedzie córeczka bo synka już mam :-)

  16. czerwcowa mamusia:) (Gość) 10 stycznia 2011, 12:07

    Wlasnie zaczal mi sie 19 tydzien i zaczynam odczuwac ruchy mojego malenstwa! :) To cudowne uczucie! Takie delikatne musniecia :) Cos wspanialego! :) Pozdrawiam wszystkie przyszle mamusie i ich malutkie istotki :)

  17. Agnieszka (Gość) 11 stycznia 2011, 13:10

    Ja również czuje takie bulgotki, a już nie moge się doczekać jak zacznie kopać :) Pozdrawiam :D

  18. lidzia (Gość) 14 stycznia 2011, 21:23

    witajcie!tez jestem w 19tyg. i juz od tygodnia czuje ruchy mojej dzidzi...mam juz synka i teraz będzie córcia.. miałam problemy w 14tyg. i nawet wylądowałam na patologii, ale okazało się, że to tylko przeciążenie i juz jest super!!!mamy! wypoczywajcie i nie szalejcie!!pozdrówki!!

  19. Andzia (Gość) 17 stycznia 2011, 9:29

    ja takze jestem w 19 tygodniu czuje bulgotanie i takie jakby motylki juz od jakis 2 tygodni :) fajne uczucie, nie moge sie doczekac 1szego silnego kopniaczka - podobno ma byc synus :)

  20. Milka (Gość) 19 stycznia 2011, 15:18

    Hej wszystkim zaczął mi się 19tydz.to moja pierwsza ciąża-bardzo się ciesze ż ew niej jestem i też juz sie nie umie doczekać pierwszego mocnego kopniaka bobaska :) myśle,że to juz nie długo :)
    pozdrawiam wszystkich i życze powodzenia i wiele zdrówka

  21. Julia (Gość) 20 stycznia 2011, 9:54

    Ja również jestem w 19tyg, pierwsze "bulgotanie" pojawiło się już 2tyg temu... Świetne uczucie, chciałabym poczuć już mocniejsze kopnięcia...
    Podobno ma być córka :)

  22. Aneta (Gość) 21 stycznia 2011, 11:54

    witam! jestem w tej chwili miedzy 19 a 20 tyg. ciąży i też odczuwam te niesamowite ruchy maleństwa. To tak jakby mi coś tam falowało w brzuszku albo się przelewało, taka wibracja. Dziwne uczucie ale wspaniałe zarazem, że to mój synek się tam wierci hehe :-) Pozdrawiam i życzę dużo zdrówka dla was przyszłe mamusie jak i dla waszych dzieciaczków.....

  23. Ania (Gość) 27 stycznia 2011, 9:15

    Ja też jestem w 19 tyg i nic nie czuje :-( dwa tygonie temu po lewej stronie brzuszka dwa pukniecia. A teraz nic :-( martwię się strasznie do lekarza mam 2lutego dopiero :-( to moja pierwsza ciąża i bardzo się boję . Pozdrawiam

  24. Patrycja (Gość) 31 stycznia 2011, 19:18

    Ja jestem w 19 tyg ciazy pierwsze bulgotanie poczułam cztery dni temu .niesamowite uczucie złaszcza ze to moja pierwsze doznanie .Pozdrawiam i życzę zdrowka przyszłym mamą.

  25. Ania (Gość) 1 lutego 2011, 12:59

    Witam dziewczyny :) dziś byłam u ginekologa i dowiedziałam się że noszę w brzuszku synka :) wspaniała wiadomość heh wzruszyłam się oczywiście :) jest to 18,5tyg ruchow jeszcze nie czuje ale pewnie lada dzień poczuje :) mój synus waży 250gr serduszko suka :) i wszystko jest dobrze cieszę się bardzo :) nie mogę się już doczekać kiedy będzie kopać :) pozdrawiam :)